HTML

Tomi garázs

1:18-as autómodell, valamint autó prospektus bemutatók, autózással kapcsolatos gondolatok.

Friss topikok

Címkék

Oroszországi beszámoló 2. rész - Élet a Ladákon túl

2013.01.10. 18:14 MT21013

Az 1. részben kiveséztem a Ladák helyzetét, a zárórészben jöjjenek a többiek!

A német triumvirátus - Audi-BMW-Mercedes

Az itthon kialakult sztereotípiák errefelé hatványozottabban érvényesek. Ezen járgányok tulajdonosai itt is akut hajhagyma problémákkal küzdenek és kisebb afrikai államok éves költségvetését hagyják egy-egy hétvégi gyúrás előtt a protein shopban. A jobb 1-ben kötelező tartozék a szőke cica 2 extra méretű airbag-gel. A többség fóliázott, nem ajánlatos keménykedni velük. Persze A4-esről vagy 3-as sorozatról szó sincs, ebben a ligában a Q7-es, az X5 és az M osztály játszik... 

Opel

Nem volt túl gyakori azon a környéken ahol jártam. Astra Sedanok (H) és Astra kombik (F / G) azért fel-felbukkantak. 

VW

Az új Polo Európában nem kapható lépcsős hátú változatát itt Kaluga városában gyártják, műszaki kivitelét és felszereltségét tekintve kicsit le van butítva az európai modellekhez képest. Moszkvában és környékén szép számmal róják az utakat. 

Volkswagen_Polo_Sedan_2.JPG

Ugyancsak a kalugai gyár állítja elő a konszerntestvér Skoda egyes modelljeit. Meg is van az eredménye, mert Octaviákkal gyakran találkozni útközben.

Ford

A Ford kínálatából a Focus a legnépszerűbb modell errefelé 4 ajtós és kombi változatban. A betelepült multi cégek vezetői pedig itt is leggyakrabban Mondeoval járnak.

Koreai gyártmányok

Számomra meglepetés volt, hogy a koreai márkák mennyire erősek az orosz autópiacon. Főleg a Hyundai és a Kia népszerűsége szembetűnő. Durva becslés alapján ebben a Moszkvától párszáz km-re északra lévő régióban az autópark 10-15%-át alkotják koreai származású gépkocsik. 

Az egyik amelyhez sokszor volt szerencsém kimondottan az orosz piacra készül Szentpéterváron. Ez a Hyundai Solaris, amely a klasszikus koreai sémát követi, azaz nem különösebben fantáziadús, de egy tisztességesen összerakott, nagyon kényelmesen vezethető, egyszerűen kezelhető, igazi jó értelemben vett univerzális, hétköznapi autó.

Hyundai.jpg

Japánok

Többes számot használtam, de akár ez a kategória egyet is jelenthet a Toyotával, hiszen a többi japán márka fehér holló e vidéken. Toyotából két típust láttam igen gyakran, az egyik a lépcsős hátú (naná!) Corolla, a másik a hatalmas Land Cruiser terepjáró. Utóbbiak a BMW X5 és társai kaszt, de talán kevesebb köztük a büntetett előéletű, néha be is tartják a szabályokat és egyszer láttam az egyiket indexet használni...

Olaszok

Van az a vicc, hogy különböző hőmérsékleteken mi történik. Ha jól emlékszem 0 foknál volt benne, hogy olasz autó nem indul. Meg talán az volt a vége, hogy mínusz 80 foknál minden élő organizmus elpusztul, majd mínusz 100 foknál az oroszok kezdenek mérgesek lenni, mert befagy a vodkás üveg...A viccet félretéve az olasz autó valóban ritka vendég errefelé. Hogy a vicc miatt vagy sem, azt nem tudom.  

Franciák

Néhány újabb Peugeot, főleg 308  és 3008, pár új C4-es Citroen. Nem látni nagy számban őket, ellentétben a Renault-val, amely két modellel is meghatározó része az utcaképnek. 

Az egyik a Renault Symbol, ami mifelénk Thaliaént rója az utakat, leggyakrabban a munkahely - iskola - óvoda - temető - Lidl/Penny - hobbitelek - nyugdíjasklub célállomásokat érintve.

Renault_Symbol_2007.jpg

A másik Renault modell ami elárasztja az utakat az a Logan. Nem, nem tévedés, ezt nem Daciának hívják errefelé. A Renault azt a filozófiát követte, hogy az európai piacokon inkább használja a Dacia nevet, mert ez az egyébként nem rossz, de végtelenül egyszerű autó a fejlettebb piacokon rontaná a Renault megítélését. Oroszországban, Törökországban, az afrikai térségben pedig inkább a jobban csengő Renault névvel próbálnak meg bizalmat és vevőket szerezni. Nyilván ezeken a helyeken nem sok Lagunát, vagy Grand Scenicet adnak el.

renault-logan-2007-russia.jpg

Meg vagyok róla győződve, hogy akár 5-10-szer több Logan lenne a magyar utakon, ha Renault emblémával lenne kapható nálunk. A régi, pocsék minőségű Daciák okozta beidegződések igen lassan fognak csak elmúlni, amire még rátesz egy nagy lapáttal a felhőtlennek nem mondható magyar-román v(iszony).

Izs

30 év alattiak már nem nagyon emlékeznek a nálunk is szép számmal futott Izs furgonokra, ami a Moszkvicsokból kialakított strapabíró kis munkagép volt.

izs_2715-01-1982-97_r2.jpg.jpg

Ilyet már ott sem láttam, de helyette van más, amire felkapja a magamfajta autóőrült a fejét. És a neve kedves olvasók, a marketing osztály megfeszített munkájának eredményeként, a szenvedélyt, a vezetés szeretetét jól tükröző, emóciókat ébresztő nevet talált. Kérem szépen, itt érkezik az IZS 27175-ös!

izs_27175-2005_r2.jpg.jpg

Addig nem is volt baj, amíg az IZS bevált orosz alapokra kisteherautókat készített. Esküszöm, ha kisteher járgányra lenne szükségem simán bevállalnék egy ilyen IZSLADA 21175-2105-öst, persze gázosítva, hogy még gázosabb legyen. 

A bajok akkor kezdődtek, amikor az alkotni vágyó szellem nem nyugodhatott és saját személyautó fejlesztésére adták a fejüket. A fejlesztés sikeres volt. Sikerült a világ legkisebb preszt(IZS)ű járgányát megalkotni. Megbízhatóságáról és kalandos futóművéről a taxis jelnyelven minden fontosat elmondott. Az autó egyébként ritka - ritka ronda. A számőrültek kedvéért, ez az IZS 2126-os!

izs 2126.jpg

Volga  

Elég szép számmal találkozhatunk az itthon egykor főleg TSZ elnökök és MSZMP funkcionáriusok által használt Volgákkal. A képen egy régebbi modell, az 1. részben említett "racsingos" fiúk utazóautója szerepel. Nem bírnak magukkal, egy-két műanyag bizbasz már felkerült rá, jól mutat a rozsdafoltokkal. Jövőre már lehet ez is sztríít rácingos lesz hátul vasalódeszkával, kályhacsővel, elöl meg a Kraz hótolót megszégyenítő spoilerrel... 

PC190086.JPG

A régi modellt persze utolérte a gyári frissítés szele, de bárhol is bukkant fel nekem mindig eklektikus maradt. Idegennek érződött a régi, klasszikus formán az alufelni ballonos gumival, a cicomázott, krómtól roskadozó, arisztokratásdit játszó frontrész, vagy a gömbölyített tükör.

Volga_31105.jpg

A Lexus designos hátsó armatúra sem homasitás "tunnyingszkaja" cucc, hanem gyárilag ilyen.

3164159618_246919bdab_1.jpg

Aztán egy hét alatt megszoktam a látványt és most már visszanézve nagyon tetszik ez a gép! 

UAZ

Személyes nagy kedvencem a képen szereplő jármű. A katonai UAZ-ok mellett gyártják az UAZ Hunter névre hallgató polgári változatot. Épp csak annyit finomítottak rajta, ami még előnyére vált, de megmaradt a klasszikus morcos forma. Komfortosabbá tették a belteret, modernebb motorok is választhatóak hozzá és kész a szovjet G Merci. Szerintem marha jól néz ki, tetszik, kéne! 

uaz_hunter_big.jpg

Teherautók

Teherautó fronton sok Kamazzal futhatunk össze. Elpusztíthatatlanok, a nyers őserő lakozik bennük (úgy is vezetik őket...)

Kamaz_5511 (1).jpg

Régi csőrös Zilek is dolgoznak még szép számmal. Gyermekkoromban imádtam a Zilek V8-as benzinmotorjának jellegzetes, nyers hangját.

ZIL_130_in_Pakxe_Laos.jpg

A Zilekből van már "újabb'" változat is. Elődjével ellentétben még mindig gyártásban van és számtalan kivitel létezik belőle. Ez éppen egy locsoló változat.

ZiL_truck_in_Moscow.jpg

A transzporterek frontján egy csak egy legény van talpon a gáton, akarom mondani a sztyeppéken - ez a Gazella. Van ebből mindenféle változat, mentő is, tűzoltó is, busz is, platós is. Nemes egyszerűséggel kölcsönvették a 90-es évek Ford Transitjának formáját és világ legéletveszélyesebb futóművét szerkesztették alá. A merev hátsó tengely, a laprugó és a magas építés soha nem a nagy kanyarsebességről szólt, de amilyen kilengéseket, pattogásokat ezek a járművek produkálnak az életveszély. A kezelési utasítás első mondata lehetne, hogy üzemeltetési kockázata a szovjet űrprogram kezdeti fázisával vetekszik. A baj valószínűleg az lehet, hogy túl van keményítve a laprugó, gondolván arra, hogy teherautó lévén errefelé gyakran lesz leterhelve, még gyakrabban túlterhelve. Ugyanakkor, hogy a rossz utak ellenére legyen valami komfort alulcsillapított a futómű hangolása, vagy csak szimplán gyenge lengéscsillapítókat szereltek bele gyárilag (esetleg sokban elhasználódott már). A kemény rugó és az elégtelen csillapítás kombinációja már kisebb huplikon is trambulinszerű ugrásokat okoz, frászt hozva a szemből közlekedőkre.

autowp.ru_gaz_2705__gazel__5_1.jpg 

Rendőrautók

Ezen a téren meglehetősen színes a skála, hiszen szinte a teljes Lada palettából létezik "yard változat". Ha nem is sok van belőle, de kis időre a 80-as években érezhettem magam a kocka verziók láttán.

2105.jpg

Aztán persze vannak Samarák, 2110-esek, Priorák...

Samara.JPG

2110.jpg

Priora.jpg

Protekcionista Putyin ide, Medvegyev elvtárs oda az újabb rendőrautók bizony már nem Togliattiból kerülnek ki. Az egyébként rohamosan fejlődő autópark mellett a nem igazán megbízható Ladák már alkalmatlannak tűnnek feladatuk ellátására. Így hát orosz földön is egyre több a Ford Focus rendőrautó, természetesen lépcsős hátú kivitelben a közízlésnek megfelelően.

Focus.jpg

Oroszországban nagyon intenzív a rendőri jelenlét az utak mellett és a városokban. A közlekedési morál ennek ellenére olyan amilyen. A többsávos autóutak mellett gyakran látni kisebb őrsöket, ahol ha esik, ha fúj 1 rendőr mindig kint áll és véletlenszerűen int le ellenőrzésre autókat. Sokszor gyalog átsétál a forgalom közepette az út ellenkező oldalára és a másik irányból is szed ki közlekedőket, ezzel nem egyszer balesetveszélyes helyzeteket is teremtve. A békeidőkbeli csendőröknek is becsületére vált volna az a fölényes karhatalmista mozdulat, amellyel a kiszemelt sofőröknek jelzik - márpedig itten ellenőrzés lesz!

PC190043.JPG

Itt éppen Vladimir városában intettek félre egy nem éppen visszafogottan közlekedő Subaru Foresteres továrist. Hatásos volt a párbeszéd, mert az illető olyan "lendületesen" hajtott tovább, mint a 80 éves Micike néni kispolszkival a Tesco parkolóból...

Ugyanakkor érdekes volt, hogy míg az autókat szedték ki rendesen a forgalomból, addig a gyalogosok védelmével nem törődtek a yardok.

A szabadnapomon sokat bandukoltam és megnéztem a város fő nevezetességét a katedrálist.

PC190073.JPG

Az ide vezető úton, az Aranykapunak nevezett műemlék körül volt a Hősök terének forgalmi kialakítására emlékeztető hely. Feltűnő, sárga keretes gyalogátkelő táblák virítottak már előtte is.

PC190027.JPG

Ennek ellenére a többség itt kb. ilyen módon hajtott át:

Ugyanez a kereszteződés a másik oldalról. Lámpa ugye nincs, a zebra felfestése elég durván le van kopva, a megállás pedig nem divat errefelé. 5-10 perc alatt vagy 3 ember került meglehetősen közel ahhoz, hogy Szent Péterrel diskuráljon az élet dolgairól...Rossz volt nézni komolyan mondom.

PC190028.JPG

Persze errefelé az emberanyag mindig is fogyóeszköznek számított, ez már a második világháborúban is bebizonyosodott. Apropó, a világháborúban aratott győzelemre minden magára valamit is adó településen emlékeztetnek. Ez egy jobban sikerült emlékmű Vladimirből, de a kisebb falvakban überszocreál "alkotások" vannak akkora vöröscsillagokkal, hogy tövükben Thürmer Gyula párás szemmel énekelné az internacionálét.  

PC220156.JPG

Nagyjából ennyi hát amit az orosz utakon 2012-ben láttam, tapasztaltam. Legközelebb már modell bemutatóval jövök!

4 komment

Címkék: Oroszország Vezetés

A bejegyzés trackback címe:

https://tomigarazs.blog.hu/api/trackback/id/tr905004019

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Missa 2013.01.10. 20:33:26

A Volga... 1990-ben, az Izmaili tengerész klubnál lestoppoltunk egy fehér Volga taxit. Belegyömöszöltük magunk vagy 5-en. Én felajánlottam 100 rubelt a sofőrnek (akkor kb. majd egy havi fizetése), aztán uccu neki a fő utcának! Városnézés éjszaka, 100 kn/h-val. Ja, az utak nem sztráda minőségűek voltak. Nem mondom, a klubban "megettünk pár borízű almát". Szegény taxis, szerintem életében nem volt olyan boldog, amikor a kikötőnél kipotyogtunk a Volgából. Szerintem nem is a 100 rubelnek örült annyira. Hanem mert örömet okozott nekünk, hogy Volgát vezetthettünk... :-)))

MT21013 2013.01.10. 22:06:05

@Missa: hogy te miket nem csináltál... :-)

Missa 2013.01.10. 23:22:36

@MT21013: Hát mit csináljon az ember, ha még akkor nem volt internet? Főleg nem a hajókon. Azért marha uncsi volt a kikötőben ácsorogni, néha több hétig... A gyévuskák sem mindig vártak ránk a klub előtt. Aki meg bejöhetett azok nekünk "nem jöttek be". Az ötlet a "Volgázásra" amúgy Moldovától jött. Akkoriban olvastam a kubai beszámolóját, amiben nagy fekete Volgát vezetett. Megirigyeltem, kipróbáltam. :-)
Jó ötletnek tűnt.

MT21013 2013.01.11. 08:02:49

@Missa: Miért ne? Egyszer élünk!