HTML

Tomi garázs

1:18-as autómodell, valamint autó prospektus bemutatók, autózással kapcsolatos gondolatok.

Friss topikok

Címkék

Prospektus: SAAB 99 (1968-1977)

2013.05.02. 20:45 MT21013

Saab 99 1968.jpg

Név: SAAB 99
Gyártási idő: 1968-1977
Prospektus évjárat: 1973
Azonosító: -
Nyelv: német
Oldalszám: 24
Méret (mm): 215 x 267

 

Mostanában úgy látszik a megszűnt autógyárak kiadványai kerülnek jobbára előtérbe. Nemrég ezzel a 99-es Saab prospektussal bővült a gyűjteményem. 

P3300010.JPG

A 99-esnek nem volt közvetlen elődje, hiszen azt megelőzően az egyébként kétütemű motorral hajtott 96-os volt a legnagyobb Saab. 1965-ben született meg a döntés Trollhattanben, hogy szükség van egy nagyobb, de azért még kompakt méretű, sportos luxusmodellre. A Gudmund Project néven futó fejlesztés viszonylag rövid idő alatt megvalósult, hiszen az új 99-est 1967. november 22-én mutatták be hivatalosan a sajtó és a közönség számára Stockholmban.

P3300011.JPG

Ha már svéd termékről van szó, természetesen meg kell említenünk a designer nevét, aki Sixten Sason névre hallgatott. Az eredetileg Andersson családnevű designer már a II. világháború alatt is a Saabnál dolgozott, csak éppen harci repülőgépeken. Az autó mozgatásáról kezdetekben egy 1,75-ös Triumph eredetű motor gondoskodott, ami 1971 februárjától 1,85 literesre nőtt. A Triumph Dolomit motorja annyiban változott a svéd kocsiban, hogy egy Zenith-Stromberg gyártmányú karburátort kapott. Kezdetben még V8-as motorban is gondolkoztak a svédek, de ezt elvetették és az azóta legendássá vált turbómotorok irányába indultak el. Utóbbiak megjelenésére 1978-ig kellett várni, amikor már a 99-es facelift verziója készült. A Triumph-tól származó motorokkal megbízhatósági problémák voltak, ezért is volt fontos a Saab számára, hogy saját maga vegye kézbe a motorok fejlesztését.  

P3300012.JPG

A Saab 99-es légellenállási tényezője cw 0,37 volt, ami az 1968-as megjelenéskor igencsak jónak számított. Ne feledjük, hogy például 1967-ben lett év autója a későbbi Zsigulik alapmodellje a Fiat 124-es, amelynél bizony teljesen mindegy volt, hogy a menetszél a jármű elejével, vagy a hátsó részével találkozik... A kor jellemző modelljei is inkább 0,4-0,5-ös cw értékkel futottak.   

P3300013.JPG

Az alábbi fotón szereplő EMS változat a 2 literes, saját fejlesztésű, BOSCH D-Jetronic elektronikus befecskendezéssel ellátott modelleket takarta, melyek 1972-től voltak elérhetőek. Az ebből kialakított rali változat 1977-ben abszolút első helyet szerzett a nemzetközi svéd ralin, a pilóta pedig nem más volt, mint a későbbi Audi Quattro-s nagymenő, Stig Blomqvist. Ugyancsak ő 1979-ben is megnyerte a svéd rali vb futamot, igaz akkor már a 99-es turbó változatával.   

P3300014.JPG

Abból is érzékelhető mennyire idős már ez a modell, hogy még első fejtámlák nincsenek az autóban. A biztonságáról híres Saab-ban meglehetősen furcsa ilyet látni.

P3300015.JPG

Ekkortájt még minden szedán csomagtartó pereme magas volt és a fedelet sem gázos teleszkópok, hanem egyszerű rugók és mechanikák tartották. Nem is kellett cserélni őket.

P3300016.JPG

A Saab 99-est némi faceliftet is beiktatva 1968-tól 1984-ig gyártották és ez idő alatt összesen 588 643 db készült belőle, ami tisztességes mennyiség egy nem éppen olcsó autótól. Utódja a 900-as lett, amely elég sokat örökölt a 99-es formai jegyeiből.  

P3300017.JPG

5 komment

Címkék: Saab Prospektus

A bejegyzés trackback címe:

https://tomigarazs.blog.hu/api/trackback/id/tr125262712

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csepreghy Dániel · http://dontblogaboutthis.blog.hu/ 2013.05.03. 20:20:44

Nagyon klassz! Az egyetlen Saab-os élményem - és úgy tűnik egy jó darabig nem is lesz több - amikor Apa egyszer hazahozott 10-12 éve egy kívül-belül fekete 900 Aero-t és egy egészen más világ volt az egész.

MT21013 2013.05.03. 21:35:36

@FrozenSilverM5: Az szép járgány lehetett. Sajnos nekem még utasként sem volt szerencsém (eddig) Saabhoz. Kár érte, a GM ezt nagyon elbaltázta. Hiba volt eladni nekik. Bár lehet akkor már előbb ez lett volna a sorsa...

Csepreghy Dániel · http://dontblogaboutthis.blog.hu/ 2013.05.04. 09:28:48

@MT21013: Egy nulla lemaradt a 9000-ből, de sebaj, a lényeg megvolt. Gyönyörű volt és akkor irtó menő volt a nagy háromküllős felnikkel meg a sok-sok gombbal. Annak az autónak a párja még ma is az akkori tulajdonosánál lakik és bőven túl van a 700 ezredik km-én is.
Én is sajnálom, ráadásul az utolsó 9-5-ös szerintem nagyon gusztusos darab volt. És a leendő 9-3-as látványtervei is ígéretesek voltak, ahol a régi formához nyúltak volna vissza. Talán egyszer sokára még lesz belőle valami.

MT21013 2013.05.04. 10:14:15

@FrozenSilverM5: 9000 Aero... az bizony nagyon komoly vas volt a maga idejében, de még most sem lenne egy megvetendő darab.
Alapvetően nekem is tetszett a Saabok formaterve, a 9-5-ös mellett főleg a 9-3 sportcombiért voltam oda. Bármennyire is tetszik és csalogatóak a használt piaci árai, nem merném így megvenni. Hiába van sok közös alkatrész más GM platformos autókkal, ha valami speckó alkatrész elszáll, szélsőséges esetben mozgásképtelenné válik az autó alkatrész utánpótlás hiányában. Veterán autónál izgalmas lehet egy ritka cucc becserkészése, de egy napi használatú autónál a legkevésbé sem vágyom erre.

Csepreghy Dániel · http://dontblogaboutthis.blog.hu/ 2013.05.04. 10:44:05

@MT21013: Amikor autót néztünk, akkor a fő irány mellett mi is meglestük, hogy milyen cifra Saab-ot lehetne kapni milyen jó pénzért, de bizonytalan és rossz helyen hajt.