HTML

Tomi garázs

1:18-as autómodell, valamint autó prospektus bemutatók, autózással kapcsolatos gondolatok.

Friss topikok

Címkék

Bemutató: UH Renault 5 Turbo 1:18 - Jean Ragnotti / Jean-Marc Andrié - 1981 Monte Carlo rallye

2014.03.01. 09:09 MT21013

UH Renault 5 Turbo 1-18 Monte Carlo 1981 Jean Ragnotti (9).JPG

1980 januárjában a brüsszeli autókiállításon a Renault egy igencsak kemény és az idők folyamán ikonikussá vált autót mutatott be - az R5 Turbót. Létrejöttét az indokolta, hogy a rali világbajnokság küzdelmeiben az R5 hagyományos versenyváltozatainak (R5 Alpine) már nem sok babér termett a Lancia Stratos vagy éppen az Opel Ascona 400-as mellett. Az akkori szabályok szerint a homologizációhoz utcai példányok előállítására is szükség volt. Első körben 400 "utcai harcos" készült, ilyenekkel találkozni közúton lottó ötössel egyenértékű. 

UH Renault 5 Turbo 1-18 Monte Carlo 1981 Jean Ragnotti (21).jpg

A 400 utcai változatból 200 db Turbo 1-es- és szintén 200 db Turbo 2-es volt. Utóbbi könnyített karosszéria elemekkel rendelkezett. Az R5 Turbo az alapmodelltől teljesen eltérő felépítést kapott, a motor középre, a hajtás hátra költözött. Az átalakított karosszéria formaterve a Bertone-s Marcello Gandini munkáját dícséri. Az utcai változat 160 lóerős 1.4-es turbómotorjával a kis szörny elérte a 200 km/órás sebességet, 0-100-as gyorsulása 6,6 másodperc volt. 

UH Renault 5 Turbo 1-18 Monte Carlo 1981 Jean Ragnotti (19).jpg

Az R5 Turbo mindössze 4 db világbajnoki futamgyőzelmet szerzett, ebből 3 Jean Ragnotti nevéhez fűződik: 1981 Monte Carlo, 1982 Korzika, 1985 Korzika. Az R5 Turbo utolsó VB győzelmét 1986-ban Portugáliában szerezte a hazai pálya előnyét élvező Joaquim Moutinhoval a volán mögött. Neki ez élete versenye volt, hiszen első, egyben utolsó VB elsőségét zsebelte be. Ekkortájt a kétkerékhajtású autók már nem voltak versenyképesek az összkerekes Audi Quattrokkal vagy a Lancia 037-esekkel szemben. Annak ellenére sem, hogy az 1981-es versenyváltozat 180 lóereje 1985-re a Maxi Turboban már 350 lóerőre duzzadt. Komolyabb sikereket ezért inkább az EB futamokon és a nemzeti bajnokságokban ért el.

UH Renault 5 Turbo 1-18 Monte Carlo 1981 Jean Ragnotti (20).jpg

Apropó nemzeti bajnokság. Az R5 Turbo itthon is feliratkozott a dicsőséglistára, hiszen 1985-ben az örökös magyar bajnok Ferjáncz Attila ezzel a típussal szerzett abszolút bajnoki címet.

UH Renault 5 Turbo 1-18 Monte Carlo 1981 Jean Ragnotti (22).jpg

Jean Ragnotti 1981-es autójáról íme némi audiovizuális ízelítő:

Ennyi történelmi előzmény után lássuk magát az 1:18-as modellt. Az Universal Hobbies meglehetősen marginális szereplője az 1:18-as autómodellek piacának. Jelen pillanatban a gyártó honlapján egyáltalán nem is szerepel 1:18-as autó, ellenben markolók, traktorok, munkagépek szép számmal, különböző méretarányban.

UH Renault 5 Turbo 1-18 Monte Carlo 1981 Jean Ragnotti (4).JPG

Beszerzési forrásomnak köszönhetően az R5 Turbo már-már Bburago / Maisto árszinten érkezett hozzám, ennek megfelelően próbáltam a modell kivitelezését megközelíteni és alapvetően nem kellett csalódnom. Előzetesen annyi már látszott a neten elérhető képeken, hogy az ajtó ablakai hiányoznak, a fedelek zsanérozása pedig ha nem is bántó, de legalábbis az egyszerűbb megoldásokhoz áll közelebb. Az egyszerű kivitelezésű, plexibetétes dobozban szemlélve aztán a kezdeti félelmek kezdtek elmúlni.  

UH Renault 5 Turbo 1-18 Monte Carlo 1981 Jean Ragnotti (6).JPG

Rali modelleknél mindig sarkalatos pont a matricázás minősége, a felhelyezések igényessége. Ebben a tekintetben semmi szégyenkeznivalója nincs az UH R5-nek, egy lapon említhető gyűjteményem üdvöskéjével az AUTOart Audi Quattro-val. Szépek az elmaradhatatlan "Cibié" feliratos éjszakai lámpák, természetesen a ködlámpák is megkapták a franciás sárgítást.

UH Renault 5 Turbo 1-18 Monte Carlo 1981 Jean Ragnotti (15).JPG

Az összhatás rendben van, nemcsak az igazi R5 Turbo, de a modell is igazi mokány kis dög. Az ajtók elülső illesztési hézagát egy picit nagyobbnak érzem a kelleténél. Egyáltalán nem vészes, csak akkor tűnik fel ha látjuk, hogy hátrébb a légbeömlőknél mennyivel precízebb. A kicsit nagyobb első hézag a kevésbé finom kialakítású zsanérmechanizmus számlájára írható. Persze azt se felejtsük el, hogy ebben az árkategóriában a többiek jellemzően egykaros, a modelltől szinte centikre eltávolodó, játékautós megoldást alkalmaznak.  

UH Renault 5 Turbo 1-18 Monte Carlo 1981 Jean Ragnotti (18).JPG

Szintén nem lenne elegáns felróni ennek a modellnek, hogy a motorháztetőt (a normál R5-ön még az volt...) leszámítva mindenhol kamu rácsokat találunk. Ugyanakkor azért felmerül, hogy minimális többlet ráfordítással még nagyobbat szólna ez a kisautó, ha ezek a rácsok tényleg rácsok lennének.

UH Renault 5 Turbo 1-18 Monte Carlo 1981 Jean Ragnotti (11).JPG

De ennyi elég is a kritikából! Vegyük észre a szép hátsó szélvédőt a gumikeret kidolgozásával, a tökéletesen felragasztott Monte Carlo matricát, a rendszámvilágítást, a jól formázott hátsó ablaktörlőt, a fedél nyomógombját, a ködzárófényt... Szóval vannak azért szép részletek.

UH Renault 5 Turbo 1-18 Monte Carlo 1981 Jean Ragnotti (10).JPG

Felülnézetben jól látszik a középmotoros elrendezés megfelelő hűtése miatt kiszélesített karosszéria. Így aztán a hátsó nyomtáv jóval szélesebb mint az első. Nem is csoda, hogy folyamatosan gépészkedni kellett az R5 Turboval az egyenes haladás érdekében. Őszintén szólva hátborzongató belegondolni, hogy a későbbi Maxi Turboban 350 lóerő dolgozott középen, mindezt hátul hajtva, egy Tescos bevásárlókocsinál alig nagyobb bódéban... A modellnek külön pluszpont, hogy az antenna nem merev, így portörléskor nagyobb biztonságban van.

UH Renault 5 Turbo 1-18 Monte Carlo 1981 Jean Ragnotti (1).JPG

Ugye-ugye. Diszkont áras modelljeim zöme relatíve igényes alsó fertállyal rendelkeznek. Lengőkarok, stabilizátor rudak, kartervédő lemez, hajtómű, kipufogó... Persze minden egyenszínre festve, de ez akkor is szép!

UH Renault 5 Turbo 1-18 Monte Carlo 1981 Jean Ragnotti (3).JPG

Alapvetően szép a felni, kicsit a csavarok elnagyoltak, de semmi vészes. A gumik anyaga viszont érdekes, nem a megszokott. Egyrészt mindegyik sorjás a futófelület közepén és az anyaga is jóval merevebb, mint az eddigi modelljeimen.

UH Renault 5 Turbo 1-18 Monte Carlo 1981 Jean Ragnotti (8).JPG

Szerencsére a modell összes ajtaja nyitható, mint utóbb kiderült mindegyik rejteget is szép megoldásokat.

UH Renault 5 Turbo 1-18 Monte Carlo 1981 Jean Ragnotti (13).JPG

A bal oldali képen a pótkeréken is látszik a gumiöntési sorja, a motort burkoló fedelet egyébként könnyen lehet mozgatni. Alatta tárul fel a kultikus és mindössze 1400 köbcentiméteres turbó motor.

UH Renault 5 Turbo 1-18 Monte Carlo 1981 Jean Ragnotti (12).jpg

A fedél kicsit túlméretes zsanérokon fordul, de a motortér szépen sikerült. Ott figyel a 4 karburátor, a tetején egy kis kábelezés. Ennél részletesebb kidolgozást nem lehet elvárni.

UH Renault 5 Turbo 1-18 Monte Carlo 1981 Jean Ragnotti (14).JPG

Nem nyílik könnyen, sem nagy szögben az eredetileg a motor számára készült fedél. A rali változat esetében itt a pótkerék és néhány szemnek kedves apróság kapott helyet. A fedél nyitási mechanizmusát leszámítva tényleg igényes a kivitelezés.

UH Renault 5 Turbo 1-18 Monte Carlo 1981 Jean Ragnotti (7).JPG

Itt látható a már említett, kicsit nagyobb helyigényű ajtózsanér. Érdekes, hogy gyári versenyautó létére a korai R5 Turbokban még széria oldalborítás volt az ajtók belső felén.

UH Renault 5 Turbo 1-18 Monte Carlo 1981 Jean Ragnotti (2).JPG

Az egy-két helyen látható műanyag sorjáktól eltekintve nagyon szép lett a beltér. Gyakori, hogy óriási hézag tátong a műszerfal és az ajtókeret találkozásánál, itt viszont tökéletes a kialakítás. Jól áll az embléma a kormányon, szépek a műszerek, a kapcsolók piktogramjai is igényesek. Jóval drágább modellekben is megállná a helyét!

UH Renault 5 Turbo 1-18 Monte Carlo 1981 Jean Ragnotti (16).JPG

Érdekes megoldás, hogy az ülések színe harsányan elkülönül egymástól. Sajnos nem tudtam kinyomozni, hogy tényleg ilyen piros-kék párosítás volt-e Jean Ragnotti 1981-es győztes autójában, de elnézve a külső feliratozás élethűségét nincs okom kételkedni. Mindenesetre a dögös turbóság ellenére az eredeti R5 bohókás énjét visszacsempészi a beltérbe.

UH Renault 5 Turbo 1-18 Monte Carlo 1981 Jean Ragnotti (17).JPG

Könnyű úgy szeretni egy modellt, ha annak az eredetije is nagyon közel áll az ember szívéhez. Azonban ettől elvonatkoztatva is szerethető és összességében szép kivitelezésű rali modellt kaptam az UH-tól. Jelenlegi árszintjén bőven-bőven értékarányos. Kicsit (nagyon) sajnálom is, hogy a gyártó honlapjának 1:18-as termék rovata kong az ürességtől...

UH Renault 5 Turbo 1-18 Monte Carlo 1981 Jean Ragnotti (5).JPG

Szólj hozzá!

Címkék: UH Modell Renault Rali

A bejegyzés trackback címe:

https://tomigarazs.blog.hu/api/trackback/id/tr895837630

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.