HTML

Tomi garázs

1:18-as autómodell, valamint autó prospektus bemutatók, autózással kapcsolatos gondolatok.

Friss topikok

Címkék

Retropartyzánok 2014.04.27. Csepel - Orion park

2014.05.01. 21:22 MT21013

Másodszor került megrendezésre a Retropartyzánok nevű kiállítás, mely a Veterán Zsiguli Klubnak köszönhetően jött létre. A Vukmann Attila, Meleg Norbert, Rónai Márton és társaik fémjelezte csapat pár éve kezdte bontogatni szárnyait, de olyan tempóval tették le névjegyüket a hazai veterános rendezvények asztalára, amit csak a legnagyobb elismerés hangján lehet véleményezni. Ez a rendezvény kifejezetten a KGST autók szervezett találkozójaként aposztrofálható, kiegészítve néhány korabeli, itthon is látható "nyugati" autóval. A korábbi veterán kiállításokon is persze szép számmal voltak béketáborbeli autók, de itt olyan töménységben sikerült találkozni velük, hogy szinte az egész csarnokot bejárta a kellemes nosztalgikus hangulat és félpercenként lehetett hallani "az emlékszem amikor..." vagy az "átvettük a Merkurnál" és hasonló sztorikat. Ugyanakkor érdekes szembesülni azzal, hogy gyerekkorom utcaképének tagjai, mindennapjaink közlekedési eszközei, ma már csak kiállításokon láthatóak ilyen nagy számban. Hiába, öregszem én is...   

Retropartyzánok 2014_Szolgálati autók (1).JPG

A kiállítás egyik jól elkülönült szekcióját az egykori szolgálati kocsik alkották, kezdjünk velük. A rendszerváltás után félelmetesen gyorsan tűntek el a Nysa mentőautók. Talán csak pár darab maradt belőlük, ez a kiállított példány mindenesetre makulátlan volt. Megboldogult Hofi Géza egyik kabaréjelenetében élcelődött is a lengyel jármű rugózási komfortján - ami ugye nem volt. 

Retropartyzánok 2014_Szolgálati autók (7).JPG

Úgy látszik a Nysáknak itthon az a szerep jutott, hogy egyikbe sem volt szerencsés utasként beszállni. A büntetésvégrehajtás rabszállító kivitele is megtekinthető volt. Ami feltűnt az a zárka meglehetősen kis mérete.   

Retropartyzánok 2014_Szolgálati autók (8).JPG

Nosztalgia hatásvadászat a köbön...Ikarus, Zsiguli, Malév festés. Nagyon goromba retró és nosztalgia bomba, hatott is a látogatókra rendesen. 

Retropartyzánok 2014_Szolgálati autók (4).JPG

Szülőfalumban még 1990 után is sokáig szolgálta az önkéntes tűzoltókat a Zuk szerkocsi.

Retropartyzánok 2014_Szolgálati autók.JPG

Élénken emlékszem az Autóklub Trabant kombi sárga angyalaira, bizony sok dolguk volt egy-egy nyári hétvégén az M7-es autópályán.

Retropartyzánok 2014_Szolgálati autók (9).JPG

Rendőrautókból sem volt hiány, itt egy Skoda 1000 MB Csehszlovákiából.

Retropartyzánok 2014_Szolgálati autók (3).JPG

Szintén Csehszlovákia, de már egy ezeröcsi. A villogó mérete meglehetősen brutális.

Retropartyzánok 2014_Szolgálati autók (2).JPG

Csöpi jelentkezz! Ellopták a Pogány Madonnát, Kardos doktornak segíteni kellene, forró nyom! Tűz Csucsu! Imádom mind a filmet, mind a rendőr 1200-est!  

Retropartyzánok 2014_Szolgálati autók (5).JPG

Az F Astrák előtt az utolsó szocialista rendőrautók voltak a kocka Ladák.

Retropartyzánok 2014_Szolgálati autók (6).JPG

Újabb szervizautó, de ezúttal egy Wartburg a Volán Tefutól, azért az a Volán jel is komoly emlékeket idézett fel a múltból... 

Retropartyzánok 2014_Szolgálati autók (10).JPG

Következzenek a szocialista márkák tematikusan.

Dacia

Meglepően szép és jó állapotú Daciákkal lehetett találkozni, ami ismerve az egykori román "minőséget" gondos és szerető tulajdonosokra vall. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a korai Daciák, mint a felső képen lévő gyönyörű 1300-as, sokkal-sokkal jobbak és megbízhatóak voltak. A Renault háttérbeszorulását követően a 80-as évekre süllyedt odáig a márka, hogy kiérdemelte a Ceausescu bosszúja gúnynevet.

Retropartyzánok 2014_Dacia.jpg

GAZ

A Gorkiji autógyár fekete járművei valószínűleg nem kellemes nosztalgiát váltottak ki, különösen azokból nem, akik már aktív felnőttként éltek az 50-es-, 60-as években. Ahol megjelentek ezek a kocsik éjjel nem sok jóra lehetett számítani... A maga nemében viszont páratlan, ahogy egymás mellett állt a fekete Pobjeda, ZIM és Csajka.

Retropartyzánok 2014_Pobeda_Zim_Csajka.jpg

Volgából csak egy akadt, de az egy régi klasszikus M21-es volt, természetesen az ugró szarvassal a tetején.

Retropartyzánok 2014_Volga.JPG

Lada

A klasszikus Ladákból széles választékot hoztak el a kiállítás szervezői. Volt korai évjáratos, fehér indexes, kerek tükrös Zsiguli, a 40 éve bemutatott, évfordulós 1300-as, valamint a kívülről annak tűnő 1200s is. Láthattunk 1200-es kombit, ami egyre nagyobb kincs, hiszen nagy részük kőműves és festő brigádok szolgájaként lehelte ki lelkét. Nem maradhatott ki a 2103-as ezeröcsi sem, de  Magyarország első OT minősített 2105-öse is jelen volt.

Retropartyzánok 2014_Lada.jpg

Moszkvics

A Moszkvics megszállottak is igencsak kitettek magukért, nagyon szép sorozatot hoztak össze. Így együtt ennyi Moszkvics típust még nem láttam. Szépen sorban az Opel Kadett klón 400-as, az állatorvosok és TSZ elnökök 407-ese, az elegáns, ikerfényszórós 408-as, a gyönyörű 412-es, végül a dísztelenített 2140-es.

Retropartyzánok 2014_Moszkvics.jpg

Polski Fiat

Érdekesség, hogy pont a kiállítással egy időben zajlott II. János Pál pápa szentté avatása, akinek egykori lengyelországi látogatásán szolgált ez a hosszabbított, kabrió kivitelű Polski 125-ös.

Retropartyzánok 2014_Polski 125_01.jpg

Nagy Polskiból volt a korai kormányváltós, "lázmérő kilométerórás" díszesebb példány és persze az újabbakból is szép számmal.

Retropartyzánok 2014_Polski 125_02.jpg

Nem maradhatott el a kis Polski sem, a 126-os sokkal elegánsabb volt a régi króm lökhárítóval. A későbbi műanyag elem alkalmazásával oda lett a kiskocsi bája.

Retropartyzánok 2014_Polski 126.JPG

Skoda

Idén ünnepli 50. évfordulóját az 1000MB, melynek első változata volt a középpontban. A nagy kopoltyús, íves hátsó ablakos piros példány szemet gyönyörködtető darab volt. Nem hiányzott a 100-as és kupé változata a 110 R sem. A kiállításon látható megkímélt 105-ös döbbentett rá arra, hogy mennyire eltűnt ez a modell az utcákról. Nem a hivatalos kiállítás része volt, de a parkolóban megörökített 130 kupé idekívánkozott. Nem sűrűn jön szembe a "gulyás Porsche"...

Retropartyzánok 2014_Skoda.jpg

Trabant

A Ladákhoz képest szerényebb volt a Trabant felhozatal, de 2 makulátlan, OT rendszámos fehér szedán és egy kombi is szóhoz jutott. Az 500-as -a Skoda 130 kupéhoz hasonlóan- a parkolóban aratta a megérdemelt babérokat.

Retropartyzánok 2014_Trabant.jpg

Wartburg

A Trabanthoz hasonlóan a Wartburgok is kisebb példányszámban voltak jelen, de azért egy púpos, több kocka és egy négyütemű darab is körbejárható volt.

Retropartyzánok 2014_Wartburg.jpg

Zaporozsec

Viccek, szlengek tárháza volt a "Zápor Jóska". Az első -kicsit a Fiat 500-ra emlékeztető-, 965-ös számú ZAZ-t, nem is engedte forgalomba hozni itthon a KERMI intézet. Utódját már igen, bár minősége ennek is csapnivaló volt. Talán nem csak városi legenda a korabeli hírhedt felirat: "nem vagyok hülye, úgy nyertem". Ami viszont egykoron ciki volt, az ma már az egyik legkultikusabb KGST veterán. Megjegyzem ilyen szép fényezése ennek az autónak még a Merkur telepi átadásakor sem volt újkorában.

Retropartyzánok 2014_Zaporozsec.JPG

Zastava

Végezetül jöjjön a Zastava, amely szinte teljesen elfelejtődött. A 125-ös Fiat alapú második széria nem nagyon mozgatta meg eddig a veterános társadalmat, ennek a modellnek még kell jónéhány év. Ellenben a felette lévő Zastava 750-es egy igazi kincs, különösen ilyen állapotban.  

Retropartyzánok 2014_Zastava.jpg

Összességében egy nagyon jó rendezvényt sikerült létrehozni, számos nagy durranással megspékelve. Mindehhez tegyük hozzá, hogy a kiállítás ingyenesen volt látogatható. Mit lehet ehhez hozzáfűzni? Köszönjük, bravó!

2 komment

Címkék: Autókiállítások-találkozók

A bejegyzés trackback címe:

https://tomigarazs.blog.hu/api/trackback/id/tr166102375

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Missa 2014.07.09. 21:43:14

De jó látni a két 125-s Polskit. Nevelőapámnak ilyen volt a második autója. Pont olyan, mint a képen látható fehér, kiálló kilincses. Miénk is kormányváltós volt és 1500-as, 75 LE-s! Apu a munkahelyén vette, a Mechanikai Műveknél. Az akkori igazgató 2.sz szolgálati autója volt. Valamiért leadta és mivel anno a faterral együtt kezdték az esztergályosságot, szólt az öregnek, hogy eladják az autót. '73-ban, ha jól emlékszem egy évesen vette. Persze eladta előtte az öreg 407-es Moszkvicsát. Én imádtam a Polákot, csoda volt a műszerfala és akkoriban kicsit jobb volt a pedigréje mint a friss Zsiguliknak. Naná, az csak 60, ez viszont 75 LE-s volt! Én ezen a járgányon tanultam meg vezetni. 14 évesen előbb a Mechanika környéki levendula mező mellett, 2 év múlva már nőttem akkorát, hogy simán elértem a pedálokat. Ekkor már néha kilopodztunk a mellékutakra is. :-) '73-ban voltam 7 éves, de mindig mentem Apuval autót szerelni, ha szükség volt rá. Szerintem 10 évesen tisztában voltam a tárcsafék előnyeivel, azzal is, hogy a Polákon hátul is ilyen van és fosni kell a vizsgán, mert jó a hátsó tárcsafék, de kézifékkén szivatja az embert a vizsgán. Egyszer aknából alaposabban nézegettem a motorját, akkor vettem észre, hogy volt valami tábla rajta, FIAT, Made in Italy feklirattal, vagy valami ilyesmivel, a sárvádőn oldalt volt egy kis embléma, "Fiat Licence" felirattal. Apunak volt valami haverja Őrmezőn, a FIAT szervizben (akkor egyedüli szerviz volt), ő mondta, hogy kezdetben a lengyelek olaszból hozták bele a motorokat. Nem tudom, hogy igaz volt-e, de az a motor, agyon vághatatlan volt. De akasztni sajnos hagyott kívánni valót maga után. Kb. '80-ban rohadt el annyira, hogy olyan sokba került volna a javítása, hogy Apu inkább a Fiatos haverja ötletét tette magáévá. Tudott venni a fickótól egy vadi új, gyári, fényezett, komplett kasztnit. Csak a motort és a futóműveket kellett átszerelni. Grátiszba kapot hozzá botváltós sebváltót is. 2 hónapig szerelgettük az öreggel, aztán vizsga és első utunk az "új" Polskival a müncheni rokonhoz vezetett. De ez az "új" Polski, már ugyan olyan zöld volt és a nagy indexes, nagy lámpás verzió volt, mint a Te képeden. DE A SZÍVE AZ MÉG A RÉGI VOLT! A "szerintünk eredetei olasz motor"! :-) Jó így visszaemlékezni rá. És persze Apura is.

MT21013 2014.07.12. 08:19:46

@Missa: Látod, pontosan ezért -az emlékek és a kötődések- miatt van az, hogy a veteránjárművek szeretetreméltó nagy halmazából a KGST modellek állnak a szívemhez legközelebb. Egy szelet a (mi) múltunkból. Köszönöm, hogy megosztottad!