HTML

Tomi garázs

1:18-as autómodell, valamint autó prospektus bemutatók, autózással kapcsolatos gondolatok.

Friss topikok

Címkék

Modellmérleg 2020

2020.12.28. 13:55 MT21013

2020 sem maradhat el a szokásos évzáró poszt nélkül. Ehhez azért kitartóan ragaszkodom! Ugyanakkor jó ideje már, hogy minden év végén megállapítom az évközi kis bemutatók elmaradását, amit a jól ismert időhiányra hivatkozással magyaráz meg magának az ember. De jobban belegondolva talán az is az oka, hogy az általános trenddé váló nyithatatlanság elvette e bemutatók témájának kb. 50%-át. Hiszen a szép, vitrinben megcsodálható külső mellett valljuk be őszintén, sokunkban ott volt a gyermeki vágy, hogy felfedezzük mit is rejtenek ezek a modellek belül...

Mindegy, a tény ettől még tény marad, nem volt poszt az idén sem, talán 2021-ben újra kedvet kapok részletesebb bemutatókra. Addig is lássuk 2020 személyes mérlegét! Az biztos, hogy számomra páratlan év volt. Több szempontból is. Egyrészt visszanézve a leltárt, soha ennyi modell nem érkezett hozzám, szám szerint 32 db (tavalyhoz hasonlóan a rali szettek járműveit 2 autónak számolva). 2011 volt az ezt megelőző legtermékenyebb esztendőm, de akkor is "csak" 17 modell érkezett. A másik rendkívüliség az idei évben, hogy a pont negyed százados gyűjtésem során soha nem vonzott, hogy egy és ugyanazon modell több szín variánsban beparkoljon,. Idén erre is sor került, bár az egyik nem az én döntésem volt, de erről majd később. Lássuk hát az érkezőket a szokásos szekciós bontásban!

BMW

A tavalyi éves zárás során írtam, hogy 2020-ban szeretném a BMW szekciót kicsit felpörgetni. Anyagi keret jobban is volt rá, hiszen a Mattel-féle HW Elite eltűnésével és a Bburago Signature széria gyenge kezdés - erős visszaesés üzletmenetével a nem prémium árfekvésű Ferrari 1:18 felhozatal nagyjából megszűnt, egyedül a KK Scale tartja a frontot. Szóval a BMW vonal idén felpörgött, 9 db müncheni érkezett.

BMW 507 Egy nagy kedvenc. Régóta vágyott ikon volt mindig is számomra. 2019-ben sikerült életemben először igaziban megcsodálni közvetlen közelről a gyári múzeumban, most pedig 1:18-ban itthon.

bmw_507_munich.JPG

A Norev -általam "egyszerű" sorozatnak hívott- terméke, azaz nyithatatlan, a nem látható helyeken kissé elnagyolt kidolgozású modellje, de ami szemnek látható az korrekt! 

bmw_507_norev_1-18.jpg

BMW 2000 Az új széria (Neue Klasse), az 5-ös elődjének tekinthető autó legerősebb változatát az MCG hozta ki, nagyon baráti áron, nem egy modell csúcs nyilván, de az áráért elfogadható gépezet.

bmw_2000_model_car_group_1-18.jpg

BMW E21 318i Régóta nézegettem már a KK Scale E21-eseit, mire megrendeltem ebben a kicsit "ronda" színben. A 70-es évekre annyira jellemző volt ez a zöld árnyalat, hogy erre esett a választásom. Több elérhető szín esetén pirosat viszonylag ritkán választok, mert a Ferrari szekcióban túlsúlyban vannak, a többi részen ellensúlyozok, kéket pedig azért nem akartam, mert a mellette lévő 2002 tii is hasonló színű.

bmw_e21_318i_kk_scale_1-18.jpg

BMW E28 M535i Norev egyszerű vonal, nagyon baráti áron, illik és kell a sorba, de annyira valahogy nem fogott meg.

bmw_e28_m535i_norev_1-18.jpg

BMW E36 M3 Az év egyik legnagyobb pozitív meglepetése. Ugye a Solido az valahol mindig ott volt az alsó polcon a modellautós hierarchiában a mezei Bburago és a Maisto mellett. Féltem is, de más E36 M3 beszerzése értelmes áron kb. a lehetetlen kategória. Mondom jöjjön aztán meglátjuk. Kívülről nem igazán lehet belekötni, nyílik is az utastere, azon az áron amennyiért adják elképesztő ellenértéket ad. Aki nem tudja ki a gyártó és csak kézbe veszi, nem fogja a Solidot az első három tippje között mondani az biztos! A bemutatóban szereplő belső tér képek forrása a Modelissimo és a CK oldalak.

bmw_e36_m3_solido_1-18.jpg

bmw-m3-e36-solido-s1803902-16.jpg

bmw-m3-e36-solido-s1803902-18.jpg

BMW E46 M3 Év vége felé dobta ki az OttO Mobile, róluk nehéz bármi újat írni, mert kb. minden modelljük kapcsán ugyanazt lehet megállapítani. Elképesztően szép külső megjelenés műgyantába öntve. Talán csak annyi megjegyzés, hogy a gumik tűnnek egy icipicit túl peresnek nekem.  

bmw_e46_m3_otto_mobile_1-18.jpg

BMW F12 M6 Convertible Az elcsendesedőben lévő (talán már ki is múlt?) Paragon terméke. Valamiért sokan kritizálták és kritizálják a termékeiket, talán intenzívebben is, mint amennyire az adott hiba vagy részlet kidolgozása indokolta volna. Jelenleg is eszméletlenül röhejes akciós árakon dobálják ki a még elérhető példányokat. Pedig nyithatóak és szerintem egyáltalán nem kell szégyenkezniük a modelljeik kidolgozása miatt. Sajnálom, hogy már nem hoznak ki újabb modelleket, számomra teljesen megfeleltek és ez a kabrió kivitel is kívül-belül gyönyörű!

bmw_f16_m6_convertible_1-18.jpg

cabrio-bmw-m6-f12-paragon-models-80-43-2-253-656-6.jpg

BMW G15 850i Az 1990 körül bemutatkozó E31-es kódú előd óriási hatással volt rám. Imádtam minden vonalát, az Autó2 műsorban leadott videókat rongyosra néztem VHS-en, még az olyan (számomra) érdektelen információk is a retinámba égtek, hogy az akkori induló ára 135 000 DM volt. Ezen kívül még egy autó ára ragadt meg a fejemben, a szentgotthárdi F Astrák első hazai ára, a 998 500 Ft. Hogy miért épp ez a kettő? Fogalmam sincs róla, biztos valami mélyebb oka van :)

A mostani új 850-es már nem váltja ki a fenti érzést belőlem, de hogy brutális és szép dög, az már biztos. Szerencsére a vese designért felelős tervezőnek itt még nem mentek el otthonról... A Norev szofisztikáltabb sorozatának tagja, a csomagtér kivételével nyitható is. Szép modell, de a motorháztető illesztési hézagán lehetett volna csiszolni kicsit...

bmw_g15_850i_norev_1-18.jpg

norev_1_18_bmw_8_series_coupe_year_2019_barcelona_7.jpg

BMW G16 M8 Gran Coupe Jó pár évvel ezelőtt, 2004 környékén indította el a Mercedes a CLS sorozatával a lapos "tepsi" 4 ajtós sportszedán vonalat, mely egy pici réteg igényt elégített és elégít ki azóta is. Megosztó egy kategória az biztos, de hozzám nagyon közel állnak, különösen jól esik rájuk nézni a mai mindenki krumpli SUV-okat akar gyártani időszakban. Szépek, elegánsan sportosak. Szóval CLS, Panamera, Gran Coupe folytassátok! Az 1:18-as változat a GT Spirit terméke, ami ugye tudjuk Otto, tehát lásd az E46 M3-nál leírtakat... gyönyörű vitrinmodell, ami legtöbbször feketének hat (párom szerint amúgy nem...), de bizonyos fényviszonyok és vaku mellett jól láthatóan lila.

bmw_g16_m8_gran_coupe_gt_spirit_1-18.jpg

Ferrari

Ahogy a BMW-k bevezetőjében írtam, kicsit lecsendesedett a középkategóriás Ferrari modellek világa. Számomra továbbra is érthetetlen a Bburago üzletfilozófiája. Néhány bíztatóan induló Signature kivitel után teljes nagyhalál nagyjából már 2 éve. Nem mondom, hogy soha nem fogok elcsábulni a 300 euro felett rajtoló prémium CMC és BBR Ferrarikra, de ez az idő még nem jött el. A 2020-as Ferrari darabszámom összesen 7 modellel bővült.

Ferrari 340 Mexico A CMR az egyik kedvenc Ferrari modell gyártóm. Jött már tőlük 275 GTB és 330 GTC. Resin modellek, gyönyörű kidolgozással, bátran rendelek tőlük, mert biztos vagyok a portékájukban. A 340 Mexico is ilyen.

ferrari_340_mexico_cmr_1-18.jpg

Ferrari 250 GT LWB A fenti megállapítások vonatkoznak a másik idei CMR Ferrarimra is. A küllős felniket valami elképesztő aprólékossággal tudja a CMR megformázni. A piros 250 GT Competizione lenne már csak a CMR-től vissza és nagyjából teljes lenne a 250-es sorozatom (LM, GTO, California, GT SWB, GT LWB), de lehet kicsit eltaktikáztam magam, mert jelenleg csak az ezüst érhető el. Lehet megbékélek vele és 2020-ben beszerzem.

ferrari_250_gt_lwb_cmr_1-18.jpg

ferrari_250_sorozat_1-18.PNG

Ferrari 288 GTO Jöjjön a modellmérleg bevezetőben említett "színes" téma. 25 éven át tartottam magam ahhoz, hogy egy modell egy színben érkezik és viszontlátásra. Bevallom kicsit csodálkozva néztem azokra a társakra akik egy-egy modellből komplett szín sorozatokat állítottak össze. Bogaras különcségnek tartottam, miközben jól tudom másnak meg én vagyok az. Erre modellgyűjtésem 25. évfordulójára velem is megesik. Aki modelleket gyűjt és képben van nagyjából az 1:18-as Ferrrarikkal, annak talán nem kell mondani mekkora felhajtás és exponenciális áremelkedés volt az Elite 288 GTO körül. A régi GTO Bubumat eladtam sok sok éve mikor utat mutattam egy bizonyos színvonal alatti termékeknek. Közben azért megbántam, mert hát még ha kicsit elnagyolt és csúnyácska is volt itt-ott, mégiscsak hiányzott a sorból. Aztán márciusban hirtelen meglátom, hogy a KK Scale kidobta... elérhető, rendelhető sárga színben, mindössze 500 db. Bevittek a málnásba, mert a KK általában egyszerre hozza ki a színvariánsokat, vagy azok többségét. Én ugye rosso párti vagyok, de most csak a sárga volt. Hát mondom 500 db-os széria, látva mi lett az Elite-ből, aznap le is adtam a rendelést.

ferrari_288_gto_yellow_kk_scale_1-18.jpg

Örültem mint majom a farkának, aztán talán 1 hónap múlva ott virít a piros is. Kb fél évig győzködtem magam. Jó a sárga. Kell a pirosak közé pár nem piros is. Feldobja. Amúgy szép. Igen,. De a belső hang nem hagyott nyugton... Tomi. Bakker! 288 GTO. Az piros. Érted? Ember!!! Piros, piros, piros. Győztek a hangok. Év végén a piros első kiadás 2000 darabos szériájának utolsó darabja megjött. Helyre állt a lelki békém. 

ferrari_288_gto_red_kk_scale_1-18.jpg

ferrari_288_gto_red_and_yellow_kk_scale_1-18.PNG

Ezen kívül még 3 db KK Scale Ferrari érkezett. Továbbra is kedvelem őket, bár drágulnak, néhol lehetnének picit kidolgozottabbak, de még mindig korrekt masinákat készítenek, köztük mások által még nem igazán kiadottakat is.

Ferrari 275 GTB Spyder A CMR-féle GTB-m mellé hiányzott a kabrió kivitel is. Az elefántfül ablakok tűnnek kicsit sutának, amúgy szép modell.

ferrari_275_gtb_spyder_kk_scale_1-18.jpg

Ferrari 330 GT 2+2 Nem egy tipikus, sokak által ismert Ferrari, de pont ez adja a varázsát. Ő is egy CMR, a 330 GTC mellé került.

ferrari_330_gt_2_2_kk_scale_1-18.jpg

Ferrari 328 GTB Év végi meglepetés volt a KK részéről, pedig már elkönyveltem a szezon végét, mikor december közepén megjelent. A gyors rendelésnek hála még idén ideért. 

ferrari_328_gtb_kk_scale_1-18.jpg

KGST

Itthon jellemzően kétféleképpen viszonyulnak az emberek a szocialista korszak autóihoz. Vagy gyűlölik őket és örülnek, hogy többé nem kell ezekben a kényelmetlen, sokszor megbízhatatlan "vackokban" szenvedni. Ugyanakkor vannak azok is szép számmal akik gyermek- vagy fiatal koruk emlékeiből táplálkozva, az eltelt idő sok mindent megszépítő hatására jó szívvel gondolnak vissza rájuk. Akik ismernek, azok tudják, hogy én az utóbbi kategóriába tartozom, ezért is áll ez a két 1:1-es modell a garázsomban.

20171001_120221.jpg

Barkas B1000 Fortschritt Service Az MCG 8 személyes busz verzióját már 2016-ban sikerült beszereznem, azóta az a példány nem nagyon jön szembe sehol. Ezt a dobozos, szintén MCG-féle példányt kedvesemtől kaptam Karácsonyra.

barkas_b1000_fortschritt_service_mcg_1-18.jpg

Néha már az agyára megyek a Barkas imádatommal, ezzel egy időre lecsendesített (gondolja ő). Retteg tőle mikor állítok haza egy romos igazival... Mert ugye szép, megkímélt általában nincs, ha van évi maximum 1 felbukkanó, akkor az horror áron. Roncsok és leharcoltak között lehet néha szemezgetni és azok sem épp olcsók már, ha papírosak. Attól tartok előbb-utóbb be fog következni ez a roncs vétel, de az a projekt nem lesz olyan egyszerű mint a Lada és a Trabant voltak.

barkas_mcg_1-18.PNG

Wartburg 311 Coupe A Revell púpos Wartburg sorozata ha jól emlékszem olyan 2005 körül volt újonnan elérhető utoljára. Akkortájt a szűkösebb anyagi lehetőségeim okán csak a 313 Sportot tudtam megvásárolni. 2018-ban sikerült a 311 kabriót pótolni. A 311 kupé nem túl sűrű vendég volt az eladói oldalakon, igazából nem is görcsöltem rajta, hogy a "Warnyú-trojka" összeálljon, mígnem a véletlen úgy hozta. Az Opel Omega Lotus (lásd később) jó fej eladója megkérdezte, hogy milyen modelleket gyűjtök, hátha van még számomra valamije. Lett. Ő. Teljes a hármas 15 év után. "Öröm és bódottá" mondaná Matisz papa.

wartburg_311_coupe_revell_1-18.jpg

wartburg_revell_1-18.PNG

Skoda Popular Monte Carlo Igen, igen tudom. Ez így ebben a formában nem KGST autó, hiszen háború előtti, amikor még szó sem volt a szocialista blokkról. De nekem a Skoda akkor is ide kívánkozik. IScale modell, tőlük az első a gyűjteményemben. Nyithatatlan fém modell, semmi extra. Megtetszett, megrendeltem, szeretem az ilyen régi klasszikusokat is. Anyagilag bukó volt, mert jelenleg harmad áron szórják az ismert modelles portálokon. Ez van, néha ez is előfordul.

skoda_popular_monte_carlo_iscale_1-18.jpg

Lada 2106 Na és akkor ismét egy "színes" téma, ami viszont nem rajtam múlt. A Triple 9 hozta ki szeptember végén a 2106-os duplakereklámpás Ladát, egyértelmű volt, hogy ez a Lada kell, márpedig azonnal. A megjelenés napján ment is a rendelés erre a narancs színű példányra. Az IST 1200-es brutális áremelkedésében bízva azt gondolom sokan mások is megtették ezt, mert az első adag nagyon gyorsan, pár napon belül elfogyott. De ahogy nézem a gyártó honlapját a 2106-ból jönnek még újabb színek és készül a 2103 is. Valószínűleg a Zsiga-féle brutál árak emiatt itt nem fognak megismétlődni, de majd meglátjuk. 

lada_2106_orange_triple_9_1-18.jpg

December utolsó munkanapjainak egyikén beosztottaim egy megbeszélés apropóján felhívtak. Gyanútlanul lépek be a tárgyalóba, mire legnagyobb meglepetésemre megajándékoztak a 2106-os sötétkék példányával Karácsony apropóján. A meglepetéstől és meghatottságtól alig tudtam megszólalni. Mint kiderült volt némi egyezkedés a párommal, hogy elkerüljék az azonos vételt. Nem sikerült. Tény a Ladák számozása nem egyszerű dolog földi halandók számára. De egyáltalán nem baj. A kollégák Ladát szerettek volna venni, a 2102-es Zsiga kombi még nem volt elérhető. A szándék a lényeg. A szín szerencsére különbözik. Marad mindkettő! Köszönöm! 

lada_2106_blue_triple_9_1-18.jpg

Lamborghini

Be kell vallanom nem vagyok egy fanatikus Lamborghini gyűjtő. Anno az első példányokat (Countach, Miura, Diablo) azért vettem meg, hogy a Ferrari szekció mellett legyen néhány konkurens is. Ez mára nagyjából oda vezetett, hogy a főbb típusokból 1-1 példány azért bekerül közéjük. Ez az idén 3 db érkezőt jelentett.

Lamborghini Huracan LP 610-4 Az AUTOart kompozit modellje bár nem teljesen fém, ellenben még a régi "mindene nyílik"  filozófia jegyében fogant. Nagyon szép modellről van szó, különösen azon az áron amennyiért az év nagy részében elérhető volt.

lamborghini_huracan_lp_610-4_autoart_1-18.jpg

coupe-lamborghini-huracan-lp610-4-autoart-74602-8.jpg

coupe-lamborghini-huracan-lp610-4-autoart-74602-10.jpg

Lamborghini 400 GT 2+2 A KK Scale dobta ki év elején. Szokásos KK Scale termék, azaz szép külső, nyithatatlan, baráti ár. Több színben kijött, nekem ez a kék illett a legjobban hozzá.

lamborghini_400_gt_2_2.jpg

Lamborghini Sian FKP 37 Ahogy írtam korábban, a Solido E36 BMW M3 volt az év egyik nagy meglepetése számomra, a Bburago Lamborghini Sian a másik. Jelenleg is 36 euroért mérik és egyszerűen elképesztő, hogy ezért a 36 euroért mit kapunk. A külső alapján senki nem mondja meg, hogy egy low budget termékről beszélünk. Nyílik mindene. Nyilván a figyelmes szem itt-ott észreveszi azért az olcsójános megoldásokat. De akkor leírom még egyszer, 36 euro... Emiatt is bosszant, hogy az új Ferrarikat miért nem adják ki a Signature sorozat részeként. Ez a Bubu már nagyon nem az a Bubu, miközben maradtak a régi ársávban. Ha ezt ki lehet hozni ennyiből, akkor tessenek több ilyet csinálni még!

lamborghini_sian_fkp37_bburago_1-18.jpg

fkp-37-lamborghini-sian-bburago-18-11046-14.jpg

fkp-37-lamborghini-sian-bburago-18-11046-16.jpg

Opel

Opel Omega A Lotus Az Opel vonalam 2013-ban startolt egy Revell Manta B GTE-vel, aztán folytatódott a Kadett E GSi-vel, Calibrával, a 68-as GT-vel, Monzával, Manta A-val, mígnem 2016-ban megállt az Astra F GSi-vel. A gyártók sem erőltették magukat, nem igazán jött ki olyan amire vágytam volna, vagy épp volt más ami előrébb volt a kívánságlistámon. Ugyanakkor volt egy Opel ezen a kívánságlistán amit nagyon szerettem volna, de már rég nem volt elérhető. Ebayen nézegettem időnként az elszállt árait. Történetesen az Omega Lotus, vagy akinek úgy jobban tetszik a Lotus Omega volt az. Nem is reménykedtem a beszerzésében, amikor egy facebook hirdetésben belefutottam. Mire felvettem a kapcsolatot az egyébként nagyon korrekt eladóval, addigra már azt a tájékoztatást kaptam, hogy szóban lefoglalták a modellt. De azért megbeszéltük, ha bármi közbe jönne én vagyok a második a sorban és feljegyez. Szomorúan le is mondtam róla, aztán pár nap múlva várt az üzenet, hogy egy szokásos ígérgető, kamu vevő volt az illető, ha kell az Omega, akkor az enyém. Szerintem ilyen gyorsan az életben nem utaltam még senkinek... Imádom ezt a dögöt. Az igazi is egy állat gép és ez az 1:18-as is gyönyörű az Otto Mobile-tól. Az a hamisítatlan 80-as évek vége, 90-es eleje, sorhat 3.6 liter biturbó, 382 lóerő. Mocskosul irigylem azt akinek van még ilyen a birtokában.

opel_omega_lotus_otto_mobile_1-18.jpg

Rali

Kedvenc motorsport ágam is szép fogásokkal gyarapodott idén. 

Peugeot 205 T16 + Peugeot J5 Az Otto Mobile rali szerelvényeibe 2019-ben szerettem bele, mikor a brutális S1 Audi Quattrot sikerült beszereznem. 2020 első érkezője volt ez a Peugeot team szerelvény, mely Ari Vatanen 1985-ös Monte Carlo győztes autóját mintázza. A hatás hasonló mint az Audinál.

peugeot_205_t16_otto_mobile_1-18.jpg

peugeot_j5_otto_mobile_1-18.jpg

Lancia Delta S4 + Fiat 242 Kicsivel a Peugeot után érkezett az Audi S1 Quattro-hoz hasonlóan szörnyeteg kinézetű Delta S4. Gyönyörű az egész pakk. Főleg azoknak akiket valaha is megfogott a 80-as évek B csoportjának hangulata és keménysége.

lancia_delta_s4_otto_mobile_1-18.jpg

fiat_242_otto_mobile_1-18.jpg

A konkrét modellnek szomorú apropót ad, hogy az Henri Toivonen 1986-os Monte Carlo győztes autóját formázza, aki pár hónappal később a Korzika ralin szörnyethalt navigátorával Sergio Crestoval együtt. Az útról lecsúszva autójuk kigyulladt, ennyi maradt belőle, esélyük sem volt. Nyugodjanak békében.

toivonen_crash.jpg

Citroen C3 WRC A Norev által megformált francia versenyautó jó eséllyel pályázhat a valaha volt legbumfordibb rali autó címére.

citroen_c3_wrc_norev_1-18.jpg

Ízlések-pofonok ugyan különböznek, de a C3 alapformája olyan szinten nem rali génekből áll, hogy mellette még az egykori Suzuki Ignis (egyébként kiváló) Super 1600-as rali változata is megszépül.

olle_kerek_ignis_super_1600_2006_eger.JPG

Igazából azért örültem a C3 WRC beszerzésének, mert így a vitrinben összeállt az általam nagyon tisztelt Sebastien Loeb WRC pályafutása, a Xsarától indulva a C4-en keresztül, a DS3-on át a C3-ig. Nyilván nem a C3 WRC csúnyasága miatt, de a Citroen 2019-ben búcsút intett a rali világbajnokságnak. Jó eséllyel ez a bumfordi gnóm volt az utolsó robbanómotoros gyári rali Citroen. Ami ezt követően fog történni a ralival... nos arra már nem leszek kíváncsi. Marad a historic és a rally legend.

loeb_citroen_wrc_1-18.PNG

Fiat 131 Abarth Markku Alén 1978-as portugál rali győztes autóját az Ixo formázta meg. Borzasztóan egyszerű kivitelű, nyithatatlan, egy tengelyen forduló kerekekkel rendelkező, relatíve pehelysúlyú modellről van szó. Azonban a látható részeken szerencsére tisztességesen kimunkált.

fiat_131_abarth_ixo_1-18.jpg

Toyota Celica GT4 (ST185) A Fiat 131-hez hasonló ítélet mondható el a másik Ixo rali modellemről, Armin Schwarz 1992-es portugál ralin indult, de ott baleset miatt a versenyt feladni kényszerülő autójáról is. Kis csomagban megkaptam hozzá a Marlboro matricákat, de a felhelyezés nem sikerült, egyszerűen nem lehetett leválasztani a matricák hátoldaláról a fedőréteget. Lehet nem is volt, ebben az esetben talán külön kellett volna felragasztgatni őket valamivel, na ehhez nem volt kedvem (ügyességem), maradt így ebben a formában.

toyota_celica_gt_four_ixo_1-18.jpg

Ennyi lett volna a 2020-as esztendő termése. Soha rosszabb évet nem kívánok magamnak, bár nem gondolom, hogy még egy ilyen termékeny évem lenne a közeljövőben. 2021-ben terv, hogy minden szekcióba kerüljön pár vágyott darab. Nagy várakozással tekintek a kombi Zsiguli érkezése elé, örülnék a rali szekcióban egy Subarunak végre, pár Ferrari és BMW biztos jönni fog. A szokásoknak megfelelően ezúton kívánok minden modellgyűjtő társamnak modellekben gazdag boldog új esztendőt!

pezsgo.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: Modellgyűjtés

Modellmérleg 2019

2019.12.29. 17:29 MT21013

Újabb esztendő telt el és bár szerettem volna 2019-ben pár modell bemutatót írni, az év közbeni feladatok és tennivalók sokasága idén is csak az év végi összegzést tették lehetővé.

2019-ben 13 db, vagy ha másképp nézem 12 + 1 modellel bővült a gyűjteményem. A furcsának tűnő számolás magyarázata kicsit lejjebb a rali szekció bemutatójában található.

Lássuk az érkezőket!

Ferrari

Kezdjük a sort a Ferrari modellek között véleményem szerint üde színfoltot képviselő KK Scale modellekkel. Üde színfoltnak neveztem őket, hiszen barátinak mondható áron, mások által még nem kiadott, ritka Ferrari modelleket dobnak piacra. Nem nyithatóak ugyan, de ezt a békát sajnos a többszörös áron futó modellek esetén is gyakran le kell nyelni. Ellenben fémből készülnek, kidolgozottságuk mértéke és a részletek finomsága bőven a jutányos ártól elvárható szint felett van. Ennek is köszönhető, hogy a KK-tól 4 db Ferrarit vásároltam idén, melyek:

275 GTS Pininfarina Spyder

ferrari_275_gts_pininfarina_spyder_kk_scale.jpg

365 California Spyder

ferrari_365_california_spyder_kk_scale.jpg

365 GTC4

ferrari_365_gtc4_kk_scale.jpg

 400 Superamerica

ferrari_400_superamerica_kk_scale.jpg

2018-ban a Ferrarik közé megérkezett az első resin modellem a CMR-től, idén megérkezett a második is. A 330 GTC szintén a nem különösebben felkapott és gyakori 1:18-as Ferrarik táborát bővíti. A modell a CMR-től és a resin modellektől úgy általában megszokott magas színvonalat hozza, a KK-nál viszont 25-30 euroval magasabb árszinten.

ferrari_330_gtc_cmr.jpg

A harmadik resin Ferrarimra sem kellett sokat várni, egy az én gyűjteményemben még nem jelenlévő gyártótól a GT Spirit-től. A csomagolása a megszokott OttO uzsonnás tasak, ami nem meglepő, hiszen a GT Spirit az OttO egyik almárkája. Volt korábban 456 GT modellem a Bburagotól, de mint ahogy a legtöbb régi bubutól, attól is megváltam. Gyűlöltem a lógó ajtókat, meg a helyenként csúnyán elnagyolt kidolgozást. Később kicsit megbántam, mert hát a 456-ost mást nem adta ki. Már el is engedtem a dolgot, mikor megláttam ezt a kék modellt. 120 euroért kicsit túlárazott, de alapvetően szép darab.

ferrari_456_gt_gt_spirit.jpg

KGST modellek

A KK Scale égisze alatt érkezett meg a 3 ajtós Lada Samara. Több színben elérhető jelenleg is. Vívódtam a jelegzetes bézs, kávébarna és a fehér között, a piros meg a kék annyira nem hozott lázba. Végül a fehér mellett döntöttem, mivel volt ilyen a családunkban. A modell részletes és pontos kidolgozása abszolút előhozta belőlem a rendszerváltás környéki időket, mikor egy ilyen autó birtoklása szinte szenzációszámba ment és nagyon menő dolognak számított. 5 sebességes váltó, DM-ért készletről, azonnal... rég volt.  

lada_samara_kk_scale.jpg

Lassan kezdem azt érezni, hogy a KK Scale a privát házi modellgyártóm, hiszen a következő modell is tőlük jött. Mikor megláttam, hogy kihozták az első Opel Kadettet (melynek gyártósorát a szovjetek 1945 után jóvátételként elvitték), akkor már sejtettem, hogy nem hagyják ki azt a pofonegyszerűen lecsapható lehetőséget, hogy a vele utolsó csavarig megegyező, csak a feliratokban különböző Moszkvics 400-ast is elkészítsék. Így is lett.

moszkvics_400_kk_scale.jpg

A tavalyi 452-es UAZ után megérkezett 2019-ben a parancsnoki 469-es is a Premium Classixxs-tól. Hasonlóan az első UAZ modellhez, a 469-es is igényes és aprólékosan kidolgozott fém modell lett. A Samarával egyetemben ez a típus is évtizedekkel ezelőtt égett a retinámba, mivel gyerekkorom jelentős részét Bakonykútiban töltöttem nagyszüleimnél, ami a várpalotai lőtér és katonai terület tőszomszédságában van. Ilyen UAZ-ok jártak keltek a faluban folyton.

uaz_469_premium_classixxs.jpg

Érkezett még egy KGST modell a gyűjteménybe a számomra idáig ismeretlen Premium Scale-től. Az ős Zaporozsec, az elsőként megjelenő 955-ös nem igazán ismert mifelénk, hiszen ahogy azt talán tudják néhányan a KERMI nem engedélyezte a forgalmazását minőségi hiányosságok miatt. A későbbi Zápor Jóskák "legendás" minőségét ismerve ezen nem lehet nagyon csodálkozni. Azon már inkább, hogy a 60-as években ez mindenképp bátor döntés volt egy szovjet termék kapcsán. A 955-ös modelljéből nem is dobtak piacra sokat, ha jól emlékszem az utolsót lőttem le a modelissimon. Azóta sem látok semmilyen más modellt tőlük. Lehet nem is baj, mert nem egy masszív portéka. Borzasztóan könnyű, szinte anyagmentes modell, de ez még nem feltétlen tragédia, hiszen az alapul szolgáló autó sem nagy. De ahogy a képen látszik, a celofán vékonyságú hátsó szélvédő már elengedte magát a karosszériától. Nem kicsit bosszantó, főleg, hogy nem is filléres s-budget áron kínálták.

zaz_955_premium_scale.jpg

BMW

Jövőre mindenképp szeretnék a BMW szekcióba több modellt beszerezni, de 2019 is kicsit mostoha gyermek volt az 1 db modellel. Év végén rendeltem meg kis black friday-es kedvezménnyel a nemrégiben megjelent M Coupét, melynek formájáért a mai napig rajongok. M-es változatban pedig különösen bitang jószág. OttO modell, tehát szokásos klisé. Gyönyörű külső kidolgozás, felejtős uzsonnás zacskó csomagolás, foszlós hungarocell dobozkából. Utóbbi a vitrinbe állítva már senkit sem érdekel, hiszen a lényeg, maga a modell nagyon szép. Szépségük, témaválasztásuk és nem földtől elrugaszkodott áruk miatt is egyik nagy kedvencem az OttO Mobile.

bmw_z3_m_coupe_otto_mobile.jpg

Rali

A cikk eleji 13 vagy 12 +1 modell téma magyarázata következik a rali szekció kapcsán. Ha úgy vesszük ez két modell, ha úgy vesszük egy tétel... Jó ideje vágyott volt az OttO-féle Audi Sport Quattro S1 szerelvény, de idén hozta úgy az élet, hogy lehetőségem nyílt rá a hozzá tartozó VW LT 45-össel és trélerrel együtt. Már a doboz mérete sem volt piskóta, de a súlya még inkább. Kibontásakor a brutális és fantasztikus jelzők váltakoztak a fejemben (már ami a szalonképeseket illeti). Elképesztően jól mutat a cucc, szép és igényes munka. Az elmúlt években nem is emlékszem hasonló "aztamindenit" faktorral bíró modellre. Imádom, minden fillért megért.

volkswagen_lt45_otto_mobile.jpg

audi_sport_quattro_s1_otto_mobile.jpg

Ahogy nézem 2019 lett az első olyan év az 1995 óta tartó modellgyűjtő "pályafutásomban", amikor az összes érkező modell mindegyike nyithatatlan. Semmiképp nem pozitív ez a tény, de sajnos sok ráhatásom nincs, el kell fogadni ezt a trendet. Ahogy már írtam korábban, 2020-ban több BMW-t szeretnék beszerezni, főleg a KK Scale cápa sorozatát, jó lenne birtokolni a Peugeot 205 T16 rali trélert, talán lesz 1-2 újabb KGST csoda és biztosan lesz néhány érkező gyűjteményem legnagyobb -Ferrari- szekciójába is. Kívánok minden modellgyűjtő társamnak sikeres beszerzésekben gazdag 2020-as esztendőt!

pezsgo.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: Modellgyűjtés

Modellmérleg 2018

2018.12.28. 11:14 MT21013

Jó régen frissült sajnos a blog, de a 2017-es esztendő kicsit mostoha volt, hiszen mindösszesen csak egy modellel gyarapodott a gyűjteményem. 2018 a visszatérés éve lett, 13 új érkező parkolt be a vitrinbe. A főbb csapásirányok nem változtak, bár 1:18-as Opel és Lamborghini ebben az évben nem érkezett. Lássuk hát őket!

KGST autók

Kedvenc kategóriám idén vitte a prímet, nem kevesebb mint 6 szocialista autó beszerzésével. Év elején csábultam el a kocka Wartburg ráncfelvarrott változatára sárga színben. Anno a szebbik 1000-rest vettem meg, de most úgy éreztem a "csúnyábbik" változat is odakívánkozik mellé. Ha jól emlékszem valami év eleji akció volt, 40 euro körül szórták ki az egykori IST, jelenleg Modelcar Group (MCG) névre hallgató modelleket. Nyithatatlan fém modell, aránylag szép külső kidolgozással, ennyit bőven megért.

wartburg_353w_mcg_1-18.jpg

Immáron együtt a szebbik és a csúnyábbik:

pc2600221.jpg

Ugyanezen akció keretében gondoltam, hogy az MCG Lada Niva is jöhet. Sajnos ekkortájt eltűntek a civil változatok, csak a tűzoltó kivitel volt elérhető, gondoltam akkor legalább ez legyen meg. Végül egyáltalán nem bántam meg, mert élőben jól néz ki és feldobja a vitrint a speciális változat. Persze miután megrendeltem ismét elérhető lett (és azóta is az) a zöld színű civil változat...annyi baj legyen, marad ez!

lada_niva_mcg_1-18.jpg

Folytatva a sort egy réges régi vágyam teljesült, szembetalálkoztam egykori Ferrari gyűjtőtársunk által hirdetett Revell 311 Wartburg kabrióval. Azonnal lecsaptam rá hiszen nem egy mai modellről van szó és nem is sűrűn botlik bele az ember fia. A 312 Camping és a 313 Sport mellett nagyszerűen néz ki. Kicsit sajnálom, hogy a Revell nem túl aktív az 1:18 diecast szegmensben, az árukhoz képest (is) nagyon szép klasszikus autókat gyártottak anno.

wartburg_311_cabrio_revell_1-18.jpg

Alakul a "púpos" kollekció:

pc2600161.jpg

Egy a gyűjteményemben új gyártó portékája érkezett később. Ahogy az ma az újonnan piacra lépő gyártók többségénél lenni szokott resine kivitelben. A Laudoracing kisebb piaci rést betömve a klasszikus olasz hétköznapi autókat (jellemzően Fiatokat) formázza meg és ennek részeként kidobták a Fiat 126-ost is. Nem túl olcsó modell, de a 100 euros cetli a még elfogadható szintet képviseli a nyithatatlan apróságért. A modell maga egyébként nagyon szép kidolgozású... resine modelleknél ezzel nincs is probléma általában.

fiat_126_laudoracing_1-18.jpg

Júliusban az MCG ismét kidobott egy újdonságot, méghozzá a béketábor talán legfurább szerzetét. Az NSU-k formáját lekoppintó, farmotoros, V4-es Zaporozsecet öntötték 1:18-as formába, Szerencsére talán a legszebb kivitelt, a korai, még álhűtőmaszkos, kopoltyús, hátul kerek lámpás 966-ost. Meglepetés nincs. Klasszikus MCG munka, azaz fém kaszni, nem nyitható, elfogadható kidolgozás, jutányos árszint.

zaz_966_mcg_1-18.jpg

Ezzel azonban még nem volt vége, mert még egy -eddig a gyűjteményemben nem szereplő- gyártó is bemerészkedett ebbe a szegmensbe, Ez pedig nem más mint a Premium Classixxs. Némi meglepetésre az UAZ 452-es kisbuszt formázták meg nyithatatlan fém kivitelben. Rengeteg karosszéria- és szín változatban jöttek ki, de mifelénk ennek a típusnak a civil változata teljesen ismeretlen, ellenben a katonai kivitel jellegzetes színe beleégett a 35 évesnél idősebbek tudatába. Így nem volt kérdéses, hogy ez a változat jön. A kivitelezési koncepció tehát hasonló az MCG-hez, szonban azok 50-70 euros ára feletti sávban. Nagyjából azt lehet mondani, hogy külső kidolgozási finomságban azért veri az MCG-t, de a 100 euros árszint mellett ez el is várható.

uaz_452_premium_classixxs_1-18.jpg

Nemrég láttam egy gyűjtőtárs "umbauzta" és magyar rendszámmal, valamint a magyar honvédség pár kiegészítőjével alakította át ezt a modellt. Zseniális lett:

uaz_452.jpg

Ferrari

A másik fő gyűjtési csapásirány idén 4 érkezővel gyarapodott. Itt is megjelentek számomra új gyártók, kezdésnek év elején a KK Scale, amely maradt a fém modelleknél, ellenben a sajnos nyithatatlan trendet követve. Az első modellem tőlük a 365 GT4 2+2, mely nem egy tipikus Ferrari, azonban egy erős karakter a 70-es/80-as évekből. A Rain Man film elején is feltűnik a sok behajózott Countach után:

Mikor először megláttam, azonnal meg is rendeltem a modelissimoról. Nem bántam meg. Nagyon szép modellről van szó. Kívülről teljesen "Kyosho-s feelinget" hoz. Kiadtak már több Ferrarit is (365 California, 400 Superamerica), azt hiszem azok is majd előbb-utóbb hozzám kerülnek majd. Mindenesetre igazi pozitív meglepetés volt ez a modell!

ferrari_365_gt4_2_2_kk_scale.jpg

Ezután két régebbi modell került hozzám magánszemélyektől. Az egyik a jó öreg HW Elite Ferrari 250 California. Nem különösebben kedvelem a fekete színt, sem 1:1-ben, sem 1:18-ban, de ennek a modellnek ez nagyon jól áll. Anno emlékszem mennyi kritikát fogalmaztak meg a Ferrari gyűjtők az Elite modellek kapcsán. Hmm.. ma örülnék ilyen kivitelű nyitható Ferrari modelleknek...

ferrari_250_california_hw_elite.jpg

A másik ilyen régebbi modell beszerzése egy Kyosho 365 GT4 BB volt. Egy régebbi Kyosho Ferrari tulajdonba vétele számomra mindig különösen izgalmas dolog. Varázsuk, kisugárzásuk van. Ma már ritkák, nem is olcsóak, nem jönnek szembe minden sarkon. Tökéletes darab. Sajnos ma ilyen kivitelezésű új modelleket a 150-200 euro körüli AUTOart kínálatban és attól feljebb találunk.

ferrari_365_gt4_bb_kyosho_1.jpg

Berlinetta Boxer-ek egymás között:

pc2600281.jpg

Év végére mi más mint ismét egy számomra új gyártó terméke érkezett. Az első resine Ferrarim is egyben, egy CMR Ferrari 275 GTB. A klasszikus resine színvonalat hozza, szép és hiánypótló modell, a black friday-nek hála 80 euros akciós áron.

ferrari_275_gtb_cmr_1-18.jpg

Együtt az előd és az utód, a 275 és a 365 GTB:

pc2600111.jpg

Rali

A rali szekció két Ford modellel gazdagodott. Gyűjtemény felszámolásból érkezett hozzám egy régi nagy szent grál, az AUTOart Focus WRC a hőskorszakból. Érdekes szembesülni azzal, hogy bizony az AUTOart sem mindig azt a szintet képviselte mint manapság. Egykaros zsanérú ajtók például... szóval önmagában nem egy óriási kidolgozási csoda ez a modell (konkrétan a nem éppen minőségi modellgyártó hírében álló Sun Star MK2-es Focus WRC modellje kenterbe veri minden szempontból), de akkor is egy nagyon nagy bakancslistás tétel lett kipipálva.

ford_focus_mk1_wrc_autoart_1-18.jpg

MK1 és MK2 Focus WRC-k:

pc2600041.jpg

A Fiesta WRC a Minichampstól nem volt akkora vágy, de ez a kivitel annyira akciós áron volt, hogy a Ferrari 365 GT4 2+2 mellé ez is bekerült a rendelési listába. 

ford_fiesta_wrc_minichamps_1-18.jpg

Semmi extra, semmi nem nyílik, de jól mutat a Polo és a DS3 WRC-k mellett:

pc2600051.jpg

BMW

A BMW vonal mindig kicsit mostoha gyerek, de azért évi 1-2 db ott is landol. Ez most a Paragon M4 coupéja lett, melyet szinte hihetetlen áron akcióztak a modell oldalak. A Paragon is rengeteg kritikát kapott korábban, nem is mondom, hogy jogtalanul, de azért ez a modell szerintem önmagában is szépre sikeredett, ha pedig az akciós árát nézzük (40 euro) akkor pláne mosolygásra van okom.

bmw_m4_paragon_1-18.jpg

2019-ben a CMR és a KK Scale Ferrarik mellett szeretném beszerezni a Kyosho Lamborghini Hurracan-t, pár BMW-t és ahogy hallani a híreket a duplakerek lámpás klasszikus Lada is érkezik a Premium Classixxs-tól... Szép év lesz ha ezek sikerülnek majd. Végezetül boldog új évet kívánok minden modellgyűjtő társamnak.

pezsgő.jpg

Szólj hozzá!

Bemutató: Bburago Signature Ferrari 488 GTB 1:18

2016.12.17. 15:04 MT21013

ferrari_488_gtb_bburago_signature_series_2.JPG

Pontosan 21 évvel ezelőtt kaptam életem első 1:18-as modelljét, ami egy Bburago Ferrari volt. A 2016-os Jézuska jóvoltából 21 évvel később is ez történik, érdekes módon ugyanazok a szavak hangzanak el a számból: "Egy új Bburago Ferrari és nyílik mindene!" Akik modelleket gyűjtenek nagyjából sejtik a párhuzamot. Két és fél évtizede a Bburago volt az első fecske itthon és egy új 1:18-as modell érkezése bizony piros betűs ünnepnapnak számított. A nyílik mindene pedig amolyan össznépi fétis volt, boldogan vetettük bele magunkat a nyitogatásba. Pár évvel később a modellautós forradalom elsöpörte az olasz gyártó termékeit. Az AUTOart-ok, Kyoshok, Minichampsok, de akár az UT és a Norev modellek mellett állva szegény Bubuk nagyon kevésnek bizonyultak. Az én gyűjteményemből is sok gyerekjátékként folytatta tovább pályafutását. Később a modell kiadási licenc is elkerült az olaszoktól a Hotwheels-hez. Pár éve azonban ismét fordult a kocka és újra a Bburago kapta meg a jogokat. Sokan fel is hördültünk a hír hallatán és csak reméltük, hogy nem a régi színvonallal fognak újra jelentkezni. Lassan két éve írtam meg az utolsók között piacra dobott Hotwheels Elite LaFerrari bemutatóját és most már kezdenek szállingózni a ropogós friss újdonságok. Ahogy az várható volt a Bburago lemásolta a Hotwheels módszerét és Signature néven létrehozták a saját feljebb pozicionálható brandjüket. 

ferrari_488_gtb_bburago_signature_series_14.JPG

Pár éve a modellautók kidolgozásának fejlődése megtorpant. Egyre több a nyithatatlan modell és már nem csak a műgyanta vonalon, hanem a fém modelleknél is. Beadta derekát a Norev, a Minichamps és már a Kyosho is, az AUTOart egyelőre tartja magát. Szóval 2016-ra eljutottunk oda, hogy a mindene nyílik megjegyzés kezd ritkaságszámba menni. Mindennek tetejébe a lebutítással párhuzamosan az árak indokolatlan mértékben elindultak felfelé. Ennek fényében kell elhelyeznünk a nagy visszatérő Bburago-t amely nagyságrendileg 60 eurós baráti áron tért vissza (a black fridaynek köszönhetően nekem 51 euroért sikerült megszerezni). A korábbi tapasztalatok és az árszint miatt bevallom őszintén nem sokat vártam a modelltől, de előre lelövöm a poént, hatalmas pozitív meglepetés az autó!

ferrari_488_gtb_bburago_signature_series_15.JPG

Rátérve a konkrét modellre érkezés után az első találkozás is pozitívan indult, hiszen a doboz kialakítása üdítően hat a sok egyendobozos OttO vagy BoS után. A 14+ felirat sejtetni engedi, hogy itt valami igényesebb dologgal fogunk találkozni. A hungarocell doboz Kyosho szintű, semmi foszló szirszar feeling (ugye, kedves resin gyártók). Aztán amikor megpillantottam az ajtónyitó segédeszközt teljesen elcsodálkoztam. Ilyen sem volt eddig Bubuhoz.

ferrari_488_gtb_bburago_signature_series_16.JPG

A 488 GTB formavilágát nem bonyolították túl Maranelloban, ami inkább az előd 458 dícsérete. A 458-as annyira jól sikerült formaterv lett 2009-ben, hogy 6 évvel később a modellváltás alkalmával nem igen tudták megugrani a lécet. A forma egy 458-as facelift, ne szépítsük a dolgot. Az ajtók mögött kapott egy jó nagy légbeömlőt, kicsit megszabdalták itt-ott és a faráról eltüntették az F40-esre hajazó, középen kivezetett kipufogókat. 

ferrari_488_gtb_bburago_signature_series_13.jpg

A modell fényezése megfelelő, nincs nyoma a Bburago modellekre régebben jellemző porszemcsés dudoroknak és a festetlen, vagy csak részlegesen festett helyeknek.

ferrari_488_gtb_bburago_signature_series_6.JPG

A túlméretes embléma is a múlté. A külső tekintetében nincs szégyenkeznivalója a modellnek.

ferrari_488_gtb_bburago_signature_series_5.JPG

Szépek a felnik, melyek üdítő kivételként a mai trendekkel ellentétben nem egy tengelyen forognak, hanem mind független egymástól. A fékek kialakítása is dícséretre méltó.

ferrari_488_gtb_bburago_signature_series_20.jpg

Az illesztések, az ajtók záródása, a kerekek-felnik mérete-összhangja mind-mind jó kivitelezésről tesznek tanúbizonyságot. 

ferrari_488_gtb_bburago_signature_series_4.JPG

Könnyen meg lehet különböztetni a BBurago Ferrarikat arról, hogy itt már nincs a félig leeresztett oldalablak. Sokaknak nem tetszett anno, nekem nem volt bajom vele. A teleablakos kialakítás előnye viszont a pormentes beltér.

ferrari_488_gtb_bburago_signature_series_9.JPG

A hátsó nézetet uralja a hatalmas diffúzor, azért jól néz ki ez a 458 facelift forma, na.

ferrari_488_gtb_bburago_signature_series_7.JPG

A hátsó lámpák melletti betétekkel együtt nekem valamiért az R8-as Audit juttatja eszembe a 488 GTB fara. A kipufogó sajnos tömör, de ez a HW modelleknél is így volt.

ferrari_488_gtb_bburago_signature_series_3.jpg

A fekete tető jól harmonizál a piros autóval, az ablaktörlő lapátok szerencsére nem követik az Elitek túlzott vékonyságát.

ferrari_488_gtb_bburago_signature_series_17.JPG

A modell alján sok látnivaló nincs, de ennyiért ezt tényleg igazságtalanság lenne felróni.

ferrari_488_gtb_bburago_signature_series_18.JPG

Amiben egyértelműen jobb volt a Hotwheels azok a rácsok. A Bburagonál a Signature sorozat is csak kamurácsokat kapott, igaz abból a jobbik fajtát. Elég közelről kell ahhoz nézni, hogy észrevegyük a tömörségét. Normál esetben nem bántóan tolakodik ez a hiányosság a szemünkbe.

ferrari_488_gtb_bburago_signature_series_1.JPG

A csomagtér üreg egyszerű műanyag burkolatos kialakítású, a fedél zsanér valószínűleg a standard Bburago sorozaté, kicsit elnagyolt.

ferrari_488_gtb_bburago_signature_series_19.JPG

A rácsok gyengébb kidolgozásán felül az ajtók korlátozott nyithatósága a másik hibája a modellnek. Alig tudtam képeket készíteni a szűk nyíláson keresztül. Ráadásul elég nehézkesen, nagy erőszükséglettel nyílnak, nem kicsi félsz volt bennem nyitás közben, nehogy letörjem. Ezen azért kellene majd javítani!

ferrari_488_gtb_bburago_signature_series_11.jpg

60 euro mellett természetesen ne kezdjünk kárpitozást keresni, ugyanakkor a beltér alapvetően szép. A váltófülek tűnnek kicsit vastagabbnak a kelleténél, a többi részlet rendben van.

ferrari_488_gtb_bburago_signature_series_10.jpg

A 458-assal összehasonlító részben írtam a nagy méretű légbeömlőkről. Ezek nem öncélúak, hiszen a 488 GTB szakított a szívó V8-as hagyománnyal és az új idők megkérdőjelezhető divatjának engedve (dupla)turbós erőforrást kapott. Ehhez több hűtőlevegőre van szükség. A motortér kidolgozása teljes mértékben megfelel annak amit ebben a modellkategóriában el lehet várni.

ferrari_488_gtb_bburago_signature_series_12.jpg

A korábbi Elite modellek árának feléért nagyon jutányos ajánlat a Bburago Signature 488 GTB. Azt a pár kidolgozási apróságot amiben elmarad az Elite szinttől (tömör rácsok, nehézkesen nyíló ajtók), bőven ellensúlyozza az ára. Azt is megkockáztatom, hogy jelenleg, így 2016 végén mint 1:18-as autómodell a Bburago Signature adja a legtöbbet a pénzünkért. Bravissimo Bburago!

ferrari_488_gtb_bburago_signature_series_8.JPG

2 komment

Címkék: Ferrari Modell Bburago Signature

Iván újra az utakon - avagy egy Lada 1200s feltámasztása

2016.11.12. 20:22 MT21013

vaz_21013_lada_1200s_37.jpg

1985 - szeretem ezt az évet. Megkaptam első Lego készletemet, elkezdtem az általános iskolát, szeretett focicsapatom a Videoton 1:0-ra legyőzte a Real Madridot idegenben, dr. Emett Brown pedig sikeres időutazást hajtott végre kedvenc filmemben. Ugyancsak ebben az évben látta meg a napvilágot életem első autója, a cikkben is szereplő 1200s Lada, alias Iván, hivatalos nevén VAZ 21013. Családunkba csak 1989-ben került használtan, mikor az 1980-as Trabantunkat cseréltük le rá. 

trabant_601s.jpg

Igen, az a tejfölszőke kölök a bal oldalon én voltam a halványzöld 601-esben. Imádtam a Trabit is, de máig tisztán emlékszem rá mekkora dolog volt, hogy a Ladába már saját ajtón át szállhattam be, magamnak tekerhettem az ablakot, ha úgy tartotta kedvem. Persze mivel minden anyuka (az enyém is) huzat érzékeny, ennek inkább csak elvi, mint gyakorlati jelentősége volt.

vaz_21013_lada_1200s_6.JPG

Apukámnak az elején fura volt megszokni a nagyobb méreteket, de főleg a trabi kormányváltó pavlovi reflexe okozott néhány véletlenszerű ablaktörlést a váltómozdulat helyett.

vaz_21013_lada_1200s_4.JPG

Sosem felejtem mikor lázas betegen feküdtem otthon. Apunak -bár télen nem sokat használta-, de úgy hozta az élet, hogy egy nagyon ronda, latyakos időben kellett mennie vele. Az összes króm alkatrészen pedig ott virított az a sós trutyi. Másnap szüleim elmentek dolgozni, én ki a garázsba, hírlapokkal körberaktam a padlót, ne legyen túl feltűnő a víz nyoma és letakarítottam vödörrel, szivaccsal. Nem kis leszúrást kaptam érte... de számomra már akkor is kitüntetett szerepe volt Ivánnak. Szóval a balhé ellenére megérte.

vaz_21013_lada_1200s_35.jpg

Teltek és múltak az évek, 1997-ben letelt Iván ideje szüleimnél, de sikeresen megakadályoztam az eladást. Addig-addig gyúrtuk a kérdést, hogy végül maradhatott, így hát ez lett az első autóm. Feszítek is büszkén ezen a lassan 20 éves fotón. Hát igen, itt még kicsit több hajam volt.

vaz_21013_lada_1200s_42.jpg

Nem múlhatott el szegény Ladám életéből a (szerencsére) megboldogult hülyegyerek korszakom sem, mikor különböző sportosnak vélt szirszarok ráaggatásával próbáltunk komolyabbnak tűnni.

vaz_21013_lada_1200s_2.JPG

Nálam lépte át a 100 ezer kilométert, most sincs sokkal több benne.

vaz_21013_lada_1200s_3.JPG

2004-ig használatban volt, persze ezt úgy kell érteni, hogy garázsban tartva, télen pedig nem használva. Nálam jött a családalapítás, költözés. Az eladás szóba sem jöhetett, gondoltam elrakom az utókornak (szigorúan megszabadítva a nem gyári dolgoktól). Akkoriban még időkorlát nélkül ki lehetett vonni ideiglenesen a forgalomból.

vaz_21013_lada_1200s_36.jpg

Jó hosszúra nyúlt az álom, hiszen csak 2016 tavaszán alakultak úgy a dolgok, hogy elérkezett Iván felébresztésének időpontja. Kicsit féltem, hiszen a 11,5 év állás nem kevés idő. Ezalatt egy métert sem gurult, indítgatva sem volt és akkoriban nem nagyon ástam bele magam a szakszerű tárolás fortélyaiba. Azaz nem volt a motor feltöltve csordultig olajjal, a tankban ottmaradt a benzin, felbakolva sem volt és így tovább. Ahogy az lenni szokott a hosszú állás alatt szépen körbe lett bástyázva.

vaz_21013_lada_1200s_7.jpg

A lényeg, májusban eljött a nagy nap. Első lépésben az évtizedes por lemosására került sor. 

vaz_21013_lada_1200s_8.jpg

Így már azért szebb lett!

vaz_21013_lada_1200s_9.jpg

Jöhetett a trélerezés. Kicsi a világ alapon pont egykori nagymotoros tanuló társam lett az, aki erre való tekintettel és mivel veterán autót vihetett, csak az üzemanyag díjat volt hajlandó elfogadni tőlem. Gábor, köszönöm ezúton is! Útközben Gábor meg is jegyezte, hogy 80-nal sem tolatott még ez az autó...

vaz_21013_lada_1200s_10.jpg

És megérkeztünk:

vaz_21013_lada_1200s_11.jpg

Korábban sokat vacilláltam kire is bízzam az életrekeltést, de a véletlen segítségemre sietett és megismertem Nusit. A szűkszavú, hosszúhajú rocker autószerelőt, aki még bőven abban az időszakban kezdte a mesterséget, amikor ezek a Ladák menő, csajozós autónak számítottak. Nusi is nagy veterános, számos Ford Capri köszönheti neki a feltámadást.

ford_capri_nusi_2.JPG

A képeket elnézve megállapítható, jó kezekbe került a vas! 

ford_capri_nusi_1.JPG

Nusiék udvarában ezek a Caprik még várják az újjászületést:

vaz_21013_lada_1200s_22.jpg

Másnap reggel begurítottuk Ivánt az aprócska műhelybe és Nusi neki is állt átnézni mi az amit biztosan cserélni kell.

vaz_21013_lada_1200s_12.jpg

Első körben komplett fékpofa, fékbetét, fékmunkahengerek csere igény merült fel a szokásos gyertyák, szűrők, olajokon felül, amit már korábban beszereztem. A hátsó betétek:

vaz_21013_lada_1200s_18.jpg

Még egy apróság romlott el, ez pedig a kuplung munkahenger visszahúzó rugó ami elfáradt és megadta magát. Megyek a Bárdi Autóhoz, a fékalkatrészekkel nem is volt gond. Bár az eladó látva a első fékpofákat megjegyezte, hogy 5-6 éve dolgozik itt, de ilyet még sosem tartott a kezében... Pláne nem ilyen dögnehezet.

vaz_21013_lada_1200s_19.jpg

Rugó sajnos nem volt náluk. Rongyolok át a szomszédos Unix-ba, teszem fel a kérdést a hatalmas LCD monitor mögött ülő ifjú titánnak. "Zsigulihoz kuplung munkahenger visszahúzó rugót szeretnék, van-e?" A "mihez mit????" kérdéséhez olyan csodálkozó arcot vágott mintha hiperhajtóművet kértem volna a Millennium Falconhoz. 

vaz_21013_lada_1200s_38.jpg

Kezdett rezegni a léc, ment a teló Nusihoz. Szerencsére volt egy mentő ötlete. Van egy öreg szaki Fehérváron a Titeli utcában (ez itt a reklám helye!!! Turbó autósbolt 30/9593668), aki utolsó mohikánként régi KGST autókhoz tart alkatrészt, már ami még elérhető persze. Kis garázsbolt és egy szimpatikus, igazi nagypapi fazon a tulaj. Ősz hajjal, indigókék köpenyben. Nincs komputer, nincs LCD monitor. Mire kimondtam mit akarok, nem kérdezett semmit, felállt a székből, lépett kettőt, kivette a dobozból, kezembe nyomta és közölte 200 forint lesz. Azt hiszem az angol nyelv erre szokta mondani a "this is the beginning of the beautiful friendship" szlogent.

Az ominózus rugó:

vaz_21013_lada_1200s_21.jpg

Tépek vissza műhelybe, kisebb nyugdíjas klub összejövetel a kocsim körül. Utcabeliek, arra járó ismerősök gyakran meg-megállnak Nusinál. Mindenkinek volt egy-kettő sztorija. Gyakorlatilag 35 év fölött nincs olyan magyar férfi, akinek ne lenne valami története Zsigával. Már-már azon voltam, hogy skacok rendezzünk egy vasárnap esti traccspartit, ahol egy sör mellett majd mindenki elregélheti a mondókáját, de ne tartsatok már fel minket lécci lécci lécci!!! 

vaz_21013_lada_1200s_39.jpg

A gumikat is lecseréltem, habár a fent lévők még szőrösek voltak, de a MADE IN CZECHOSLOVAKIA felirat nem tette szükségessé a DOT szám keresgélést... Eztán jött a fejtörés. Valamiért még korábban 165/70-es gumik kerültek az autóra, de rémlett, hogy a gyári méret ballonosabb volt. A veterán Zsiguli klubból Rónai Marci "zsigaguru" is megerősítette, hogy a 165/80 méret lesz az igazi. A Barum márka adta magát, hiszen már a 80-as években is előszeretettel használták a Lada tulajdonosok.

vaz_21013_lada_1200s_26.jpg

Gumi rendelés közben jutott eszembe, mintha a Zsigák tömlős (belsős) kerekeken gurultak volna. Megrendeltük biztonság kedvéért a tömlőket is. Szükség volt rá, mert ezek a régi felnik nem alkalmasak a tubeless szerelési módra. Állok be a gumiszervizbe, a műhelyfőnök (ha jól emlékszem Józsi bá') látva a felniket, meg a képet a kocsiról, beinvitált egy belső helyiségbe, ahol régi Skodák, Trabantok és egyéb oldtimerek eredeti, diagonál gumiköpenyei voltak elrakva emlékbe. 

vaz_21013_lada_1200s_24.jpg

Közben huszonéves srácok a műhelyben. Szemre a legfiatalabb nekiállt a cserének. Igen ám, de felbukkant a tömlő.

"Józsi bááááááááááá" hangzott a segélykérő kiáltás. "hogy kell ezt majd visszarakni?" Józsi bá elkiáltotta magát, "ki nem szerelt még tömlős személy abroncsot?" - meg van a jelenet az űrgolyhókból, hogy hány seggfej van ezen az űrhajón? Na kb. ennyien léptek elő a Józsi bá által prezentált belsős gumiabrocs szerelése című továbbképzésre.

vaz_21013_lada_1200s_25.jpg

Vissza Nusihoz. Leengedtük az olajat, ami meglepően jó állagú volt ennyi idő után is. Belement az új, cseréltük a gyertyákat, Nusi beállította a gyújtást, kitisztította a karburátort.

vaz_21013_lada_1200s_13.jpg

A csomagtartóból előkerült a kurbli. Ez már 1985-ben is meglehetősen anakronisztikus volt, de most kapóra jött a motor lassú átforgatásához.

vaz_21013_lada_1200s_14.jpg

Akksi be a helyére, újra felvillantak az ellenőrző fények a műszerfalon.

vaz_21013_lada_1200s_15.jpg

Elviekben stimmelt már minden, de volt még egy kis baj. Nem érkezett a benzin. A csővel nem volt probléma. Ellenben a tank belsejében horrorisztikus állapotok uralkodtak. A felhabosodott döglött benzin és a tank belső felületéről levált varkotányos szenny eltorlaszolt mindent. Ezt bizony ki kellett szerelni és félő volt, hogy menthetetlen lesz a tank. Kezdtek gyűlni a viharfelhők a másnapi műszakit illetően.

vaz_21013_lada_1200s_41.jpg

Szerencsére a tank nem lyukadt ki, de a tisztítás nem volt túl egyszerű. A két nyílás egyike sem tette lehetővé, hogy a szennyeződés nagyját kézzel kiszedjük. Így hát maradt az udvaron található kisebb-nagyobb kövek, a maradék benzin és az erőteljes rázás, öblögetés. Ezt a részét rámbízta a mester. Amennyire lehetett azért sikerült elfogadható állapotba hozni.

vaz_21013_lada_1200s_16.jpg

Közben kiderült, hogy a szintjelzőt is eléggé megviselte az állás, nem nézett ki túl jól. A Titeli utcai kedvenc boltban nem volt készleten, de rendelhető volt. Nem akartunk várni erre most 1 hetet, mindenképpen vinni akartuk műszakira, így megpróbáltuk megmenteni. Lecsiszoltuk, átkentük és gyakorlatilag azóta is hibátlanul teszi a dolgát. 

vaz_21013_lada_1200s_17.jpg

Tank visszament a helyére, harmadik indítózásra elindult az öreg. Nem tagadom, 11 és fél év után újra meghallani a még kicsit bizonytalanul járó, remegő, de mégiscsak hamisítatlan redná-redná hangot - hát párás lett a szemem, nahh. Beleöntöttük a motortisztító adalékot, átjárattuk és az első olaj már ment is a levesbe, jött bele a következő.

vaz_21013_lada_1200s_29.jpg

Új betét és munkahenger a helyén a hátsó fékben:

vaz_21013_lada_1200s_23.jpg

Műszaki vizsgára indulás előtt néztük át a kocsit, mikor észrevettük, hogy az ablakmosó szivattyú nem működik. Korábban már cserélnem kellett, most is ugyanaz a hiba jött elő. A tartályba belógó műanyag ház elreped és a szivattyú nem szállít semmit. Telefon öreg barátomhoz ismét. "Természetesen van" hangzik a válasz. Futás a Titeli utcába, szivattyú landol a kezemben, újabb pozitív sokk: "1850 forintot kérek" -ááá ilyen nincs, "Papa, milyen sört szeret? Legközelebb azt is hozok magának, csak még folytassa az ipart!"

vaz_21013_lada_1200s_27.jpg

Ha már ablakmosó szivattyú csere, akkor persze új törlőlapátok is dukálnak. A kuplung rugós sztori után meglepetésként ért, hogy a Valeo gyárt még Lada hivatkozással ablaktörlőt:

vaz_21013_lada_1200s_28.jpg

Szivattyú be, minden ok, irány a vizsga. Nusi ment elöl a saját kocsijával, én mögötte. Hú a mindenségit de elszoktam a kemény kuplungtól, a nehéz kormánytól és a kóválygó futóműtől. Utóbbi nagyon zavaró is volt, ennyire ez nem volt vészes korábban, egy talpas csapszeg csere orvosolta a problémát. A vizsgahelyre érkezéskor a munkafelvevő hangosan felkiáltva fogadott bennünket. "Nusikám már megint milyen bontószökevényt hoztál, aminek még kétlapos a forgalmija???" Hát elég szúrós tekintet volt részünkről a válasz, el is somfordált gyorsan...

A régi forgalmi engedélyt sajnos bevonták az okmányirodában, de azért emlékbe lefotózhattam. Még be volt jegyezve az eredeti rendszáma is: GN - 12 - 20

forgalmi.jpg

Délutánra készen lett az autó, minden stempli és papír rendben, gond nélkül le is vizsgázott. Az első teletankolást Dóri lányom segítségével abszolváltuk.

vaz_21013_lada_1200s_30.jpg

Különösebben messzire nem mentünk az elején vele, mert félő volt, hogy ilyen kevéssel azért nem ússzuk meg a dolgot. Így is lett. Vizsga után 1 hónappal kezdte csinálni, hogy valamiért nem akart úgy menni ahogy szokott. Erőtlen lett. Mint utólag kiderült a hátsó fékek elkezdtek be-beragadni és sajnos nem vettem észre. Épp munkából tartottam hazafelé, mikor az elkerülő úton mellém ért egy kőműves brigád, utánfutóval, tetőcsomagtartón a csehszlovák gumikerekes talicskával. Nézték nagyon az autót, ami még nem is volt furcsa, hiszen az idősebb korosztály tagjaitól már megszoktam. A jobb 1-ben ülő úriember -ezúton is köszönet neki- átszólt, de a menetzaj miatt csak azt értettem, hogy brrrbazsibubü a kocsid. Mondom biztos dícséri, hogy jó a kocsid. Illedelmesen megköszönöm mosolyogva, majd látva a fejemen a nem megfelelő reakciót, teljes erőből átkiabált: "füstű a kocsid!" Álltam is félre egyből, abban a pillanatban már érezhető volt mi a baj. A lassan guruló autó egyik pillanatról a másikra a fékpedál érintése nélkül úgy beállt mint a szög. Kiszálltam a kocsiból, sűrű fehér, büdös füst szállt fel a jobb hátsó keréktől. Állok egy földúton egy napraforgótábla közepén. Na mondom, ha ez begyullad a kocsival együtt, nekem annyi. Telefon Nusinak, tele melóval, nem tud segíteni. Várjak míg visszahűl, pár kilométerenként evickéljek haza, aztán majd meglátjuk.

vaz_21013_lada_1200s_32.jpg

Nagy nehezen hazaértem, alig tudtam szegényt beráncigálni a garázsba. Pár nappal később mintha mi sem történt volna, könnyedén kigurult onnan. Nem értettük mi a baj. Egy ismerőssel elkezdtük megnézni. Kocsi felemel, kerék le, hát az 500 km-t futott hátsó betétek kuka. Ellenben az elsődleges gyanúsított fékmunkahengerek tökéletesen működtek. Továbbra sem értjük mi volt ez a hibajelenség. Biztonság kedvéért azért légtelenítsünk, közben segítőtársam mondja, hogy kicsit erősebben nyomkodjam a pedált, mert alig folyik az olaj. Ekkor vettük észre, hogy erős fékpedál nyomás után a munkahenger megszorult. Diagnózis, a főfékhenger lesz a hibás, ami beszorulva fenntartja a nyomást a fékpedál elengedése ellenére.  

vaz_21013_lada_1200s_40.jpg

Újabb időutazás, Titeli utca, hátsó fékbetétek és főfékhenger beszerezve 7800 forintért, majd kivárva Nusinál a hosszú sort megjelenek az autóval. Ekkor ébresztett rá, hogy ez nem főfékhenger lesz, mert az az első fékeket is blokkolta volna, azok viszont tökéletesek. Végül kiderült, hogy a filléres eredeti fékcsöveket érdemes lett volna kicserélni még műszaki előtt, mert azok voltak beszakadozva belül. A kialakításuk pedig olyan, hogy a fékezés irányában átengedik az olajat, de a sérült behajló részek megakadályozták a visszaáramlást. Ez volt minden baj okozója és ez volt a magyarázata annak, hogy 1 nappal később semmi baja nem volt a féknek (addigra már visszacsordogált az olaj). De ha már megvettem a főfékhengert is kicseréltük, ártani nem árthat.

A bűnös fékcső:

vaz_21013_lada_1200s_33.jpg

Ezt leszámítva azóta semmi gond nem volt az öreggel. Kisebb-nagyobb kirándulásokat problémamentesen abszolváltuk. A 90-100-as tempót gond nélkül tartja főutakon, bár ilyenkor meglehetősen hangos már a mai fülnek. Érzésre a legkellemesebb 70-80 körül gurulni a kis vidéki utakon. 

vaz_21013_lada_1200s_34.jpg

A 2016-ban első alkalommal megrendezett székesfehérvári Cars&Coffee rendezvényen részt vettünk október végén, nagyjából ez volt az idei év utolsó gurulása, jön a tél, Iván pedig megy a garázsba aludni. Várjuk a tavaszt.

Cars&Coffee - márkatársak között, egyedüliként gyári állapotban: 

cars_coffee_2016_szekesfehervar.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: Lada Veterán Zsiguli Lada 1200 VAZ 21013

süti beállítások módosítása