Név: | NSU 1000 C |
Gyártási idő: | 1963-1972 |
Prospektus évjárat: | 1971 |
Azonosító: | 0650 025 08 00 000 5/71 |
Nyelv: | német |
Oldalszám: | 16 |
Méret (mm): | 210 x 297 |
Régi autó prospektus érkezése a gyűjteményembe mindig örömteli és ez különösen igaz abban az esetben, ha olyan autógyár modelljéről sikerül brosúrát szerezni, amely már nem létezik. Az NSU pedig bizony eltűnt a piacról és az Audival való szoros együttműködés sem mentette meg ettől. Az NSU ezer sebből vérzett amikor mindent egy lapra téve egy forradalmian új, Wankel motoros típust dobtak piacra. Ez volt az Ro-80-as, amely még az Év autója címet is elnyerte 1968-ban, aztán jött a feketeleves. A motor kiforratlansága és konstrukciós adottságai miatt súlyos hibák tömege jelentkezett már az egészen fiatal, keveset futott példányoknál is. A márka megítélése romokban hevert, az eladási példányszámok meredeken zuhantak, a gyengélkedő NSU ezt a csapást már nem élte túl.
Az NSU 1000 C az 1961-től gyártott NSU Prinz 4 nagyobb, -de továbbra is léghűtéses- motorral szerelt változata. Elölről a módosított fényszórókról lehet felismerni. A Prinz 4-es kerek lámpatestekkel világította meg az utat, az 1000-res ellenben tojásdad alakú, ízléses krómkerettel szegélyezett fényforrással rendelkezett.
A prospektus büszkén hirdeti a 40 "spritzige" lóerőt. Hajlamosak lennénk ezt manapság lebecsülni, de az NSU 1000 C üres súlya mindössze 660 kg volt. Ez a súly/lóerő arány 1963-ban nem számított rossznak, sőt! Sajnos nem volt szerencsém vezetni ilyen autót, de széleskörűen elterjedt erről az erőforrásról, hogy kimondottan életerős, kellemes karakterisztikájú volt és már-már élvezetes vezetési élménnyel ajándékozta meg vezetőjét.
A mai semmitmondó, hülye és gyakran nyálas pr szövegek korában öröm olvasni a címlapon a Der sparsame (a takarékos) vagy a wenig Geld (kevés pénz) szavakat. Ekkoriban egy kisautótól ezt is várta el az ember. Manapság meg a legkispolgáribb autó hirdetés is az egyéniség kifejezéséről, a határok keresésről, a világ felfedezéséről, meg emóciókról akar szólni. A végeredmény kivétel nélkül egy izzadságszagú, értelmetlen ömlengés.
A belteret nézve engem teljesen Skoda 1000 MB érzés kapott el. Szépek a kávébarna színű epedás ülések és a kürtkarikás kormány is hangulatos. Figyelemreméltó, hogy egy ilyen kisautóban milyen nagy az utastér. Tényleg elegendő helyet nyújtott még hátul is. Nyilván a kevésbé áramvonalas karosszéria, a vékony oszlopok és ajtók ehhez hozzájárultak.
Az NSU 1000-res életerős motorjához viszonylag jó útfekvést biztosító, sportos futóművet kapott, amivel tovább erősítették a kisméretű, takarékos, de agilis és élvezetesen vezethető kisautó képét.
Bármelyik oldaláról is nézzük az NSU-t elkapja az embert egy ismerős ez valahonnan érzés. Bizony az ukránok nem töprengtek túl sokat a csúfos kudarcot vallott ZAZ 965-ös után. A 966-os -nálunk Zaporozsecként ismert-típushoz nemes egyszerűséggel lenyúlták a formát a Prinz 4-től. Nagyjából úgy ahogy napjainkban a kínai autógyárak teszik. Egyébként a hátsó apró, pici, kerek lámpák szerintem zseniálisan jól néznek ki.
Konkrétan ennek a prospektusnak az 1971-es nyomtatásakor már javában dúltak az Ro-80-ast érintő botrányok. Talán ennek tudható be, hogy a szervizes részen képpel és szöveggel is erőteljesen hangsúlyozzák az Audival való rokonságot.