A 90-es évek elején született pár olyan izgalmas formatervű autó, amelyek számomra az eltelt negyedszázad ellenére sem vesztettek szépségükből és vonzerejükből. Ezek egyike a 850-es BMW, mely megjelenésekor -nem túlzás talán ezt állítani- nemcsak a BMW, de az egész német autóipar "über alles" sportkocsija volt, horribilis 135 ezres nyugatnémet márkás induló alapárral. Összehasonlításképpen ekkor egy VR6-os Passat 42600 DM-be került... Az E31-es kódjelű 8-as sorozatnak számszerűleg sem elődje sem utódja nem volt. Szellemi értelemben az E24-es 6-os sorozat tekinthető felmenőnek és a jelenlegi hatos sorozat az utódnak.
A 850-esből készült gyári kabrió prototípus, de ez nem került szériagyártásba. A képeket elnézve ezt bizony őszintén sajnálhatjuk.
Már gyakorló "autóbuzi" koromban jelent meg az első 850i teszt az 1991 júniusi Autó Magazinban. A cím kicsit szerencsétlen, hiszen a mélyrepülés szót nem igazán pozitív értelemben szokták használni, persze itt az autó alacsonyságára és teljesítményére utalt a szójáték. Nagyon emlékezetes maradt számomra ez a lapszám, hiszen még az általános iskola falai között nézegettük vágyakozva osztálytársaimmal. Előtúrtam hát ezt a lapszámot és bizony arcul csapott az eltelt idő. Nézzük csak mi szerepelt az 1991-es újságban: épül a Suzuki gyár, az esztergomi első Suzuki még csak terv, a MERKUR korszak végére jellemző devizás Lada Samara-Skoda Favorit hirdetés hegyek, pénzügyi reklám "bartókos" ezresből hajtogatott papírhajóval. A rally rovatban szegény megboldogult Ranga László és Ferjáncz Attila valamint a Lancia Delta HF Integralék küzdelméről olvashattunk.
Nem maradhat el a korszak emblematikus autós műsorának videója sem. Anno rongyosra néztem a VHS kazettát és röhögtem Dömsödi Gábor verdiktjén: "a BMW 850i a gazdag, sebességet imádó, virágporra allergiás vezetők autója" - utalva ezzel arra, hogy a 8-as az egyik első pollenszűrővel felszerelt autó volt akkoriban.
Ennyi előzmény után térjünk rá a modellre, mely gyűjteményem fennállása során az első modellissimo-s webshop rendelésem. Szerencsére sérülés nélkül, rendben megérkezett. Az unalomig ismételt okádék Otto csomagolás még tartja magát.
Van az úgy, hogy az egyszeri modellgyűjtőnek vannak nagyon kedvelt autói, még az is lehet, hogy megformázza valaki 1:18-as méretarányban, de olyan munka születik, hogy nem veszi be a gyomra. Így volt ez a 850-es BMW-vel is. Maisto kivitelben létezett, ami még nem is lenne feltétlen baj, hiszen az újabb Maisto-k már-már gyűjteményi daraboknak is mondhatóak (kinek mi az ingerküszöb ugye...), de a Maisto 850-es egy régebbi portéka volt és csapnivaló kivitelezése miatt esélytelen volt, hogy bekerüljön a gyűjteményembe.
Nem úgy az Otto Mobile 850-ese, melynek külső megjelenését illetően -resin modelleknél megszokott módon- nincs okunk panaszra.
A konkrét modell a 850-es CSI változata, mely az E31-es csúcsa volt. Motorja az eredeti 850i 5 literes blokkjának 5,6 literesre növelt lökettérfogatú változata, teljesítménye 296 lóerőről 375 lóerőre emelkedett. Kívülről minimálisak a különbségek az alapváltozathoz képest, már ha a 850i és az alapváltozat szó együttes használata nem lenne ellentmondásos...
A 850 CSI-t a speciális 2x5 küllős felnik, mélyebbre húzott frontspoiler, a kétoldali dupla kipufogó és a népnyelvben M3 tükörnek hívott, áramvonalas külső tükör különbözteti meg gyengébb társaitól.
A 8-as sorozat legjobb nézete nekem mindig a hátsója volt, a mai napig imádom.
A felülnézeti fotó kicsit csalóka, élőben mind a tetőablak, mind a bukólámpák körbemarása megfelelő és kellően élethű rajzolatú.
Úgy néz ki az Otto Mobile kezd egy kicsit odafigyelni a modellek aljára, de legalábbis korábbi Otto autóimhoz képest érzek előrelépést. A sorszám tanúsága szerint sikerült egy meglehetősen korai gyártású darabot bespájzolni.
A felni gyönyörűszép lett, de a fékbetét felülete lehetne kicsit igényesebb. Ez a "kályhaezüsttel lefújjuk oszt jó napot" kicsit ront a megjelenésen.
Egyik kedvenc részletem a kilincs, melynek felhelyezése, kivitelezése nagyon szépen sikerült. A makró fotón az is látszik, hogy a hungarocell dobozból kivéve a resin modellek valami hihetetlen módon vonzzák magukhoz a port és az apró szöszöket.
Ha a külsőn nem is érezni az elmúlt egynegyed századot, a belső már árulkodik. Leginkább a mai szemmel óriási átmérőjűnek tűnő, gombmentes, egyszínű fekete kormány hat régimódinak. A 80-as és 90-es években az autók komolyságának fokmérőjeként számontartott hatalmas középkonzoli gomberdő is a múlté már. Ja és ebben a ligában manapság kézi váltóval sem találkozunk - gyorsan teszem hozzá: sajnos.
A nyithatatlanság mellett ami látszik az viszont szép munka, mert részletgazdag és aprólékosan kidolgozott a szerelvénypanel. A biztonsági öveket azonban -idegesítő Otto szokás szerint- itt sem találjuk meg.
Jelenleg 80-100 euro közötti árakon érhető el az Otto 850 CSI a német portálokon. Nem kevés összeg, de a mostanában kialakult árhelyzetben körülbelül ez a realitás. A 3000 darabos limitált széria jó eséllyel hamar elfogy, mert ennél szebb 8-ast eddig nem csinált még senki. Mármint 1:18-asban ugye...