1966 márciusában a genfi autószalonon mutatták be az 1600-2 típusjelzésű új BMW-t, amely aztán a sportos kompakt szedánok kategóriateremtőjeként vonult be az autótörténelembe. A 85 lóerős 1600-as típusnevében a 2-es az ajtók számára utalt. Később szélesedett a modellválaszték, a 2-es szám pedig egybeolvadt a motorszámmal. Így lett aztán 1502-es, 1602-es, 1802-es és 2002-es. Itthon nem gyakori látvány egyik sem, ezt a nagyon szép állapotú késői 1502-est a 2005-ös Eger rali szarvaskői gyorsaságija mellett fotóztam.
A mai 3-as BMW-k szellemiségének atyja gyártásának 1975-ös befejezéséig számos változatban jelent meg. A modellbemutatóban szereplő 2002 tii azonban nem a legerősebb. 1968-ban jelent meg a "sima" 2002, amely 101 lóerejével már igen harapós gépnek számított. A 2002 ti (touring internationale) dupla karburátorral és magasabb kompresszióval 122 lóval riogatott. Mindezt fejelte meg a tii (touring internationale injection), amely karburátor helyett befecskendező rendszert kapott, 132 lóereje 185 km/órás végsebességre volt elegendő, mindez már 1971-ben...
A 2002 tii-nél csak egy erősebb 02-es volt, a 169 lovas 2002 turbo. Ebből mindössze 1672 db készült 1973 és 1975 között, végsebessége meghaladta a 200 km/órát. Ennyi előzmény után térjünk rá a modellre. Az oldalnézet tipikus 02-es sziluett. Rövid első-, ám annál nagyobb hátsó túlnyúlás. Kicsit farnehéznek is hat a forma, manapság már nem látunk ilyen szedánokat, melyeknél a csomagtartó fedele alig rövidebb a motorházénál.
Macsó beállás 1971, vékony tetőoszlopokkal, nagy hasmagassággal, ballonos gumikkal, tagolt kerek hátsó lámpákkal. A 02-es hosszú időre megalapozta a kompakt BMW-k formavilágát.
Nagyon jól áll a modellnek az acélkék szín. Sok-sok finom, apró részlet várja, hogy felfedezzük. Kedvencem a frontrész, nagyon szépek a lámpatestek, a villogók vagy éppen a hűtőmaszk.
Remek kidolgozás, szemet gyönyörködtető részletek. A fotók magukért beszélnek.
A modell külső megjelenése kapcsán az ajtók előtti illesztési hézagba lehet egy picit belekötni. Nem olyan vészes, de láttam már szebben illeszkedő nyílást is a gyártótól.
Szép részletek egy csokorban. A tagolt kerek lámpa, az azt keretező krómszegély, az üzemanyagbetöltő, vagy épp a lökhárító kivitelezése kapcsán is dícséret illeti a modellgyártót.
Klasszikusok gyűrűjében, avagy a 2002 tii egy M635 CSI és egy 3.0 CSI társaságában:
Jól mintázott a klasszikus 70-es évekbeli BMW felni. Közepén kicsi BMW embléma virít, ami olyan apró, hogy a makró felvétel jól láthatóan lebuktatja, bizony egy kicsit elmosódott.
Talán az egyetlen negatívum a csomagtérfedél festése. Több apró hólyag csúfítja, az egész kissé narancsos, érdes. Ez már olcsóbb gyártóknál sem igazán elegáns, Kyosho modellnél meg egyenesen kiábrándító.
A bosszúság azonban hamar elmúlik, ha tovább szemlélődünk. Igaz a gyűjtők nem sűrűn szokták a modellek alját nézegetni, de a Kyosho 2002 tii-t megéri forgatni.
Ebben az árkategóriában nem megszokott az ennyire igényes futómű- vagy éppen kipufogórendszer kialakítás. Ezért nagy gratuláció jár!
Hasonlóképpen igényes a csomagtér, ahol a gumiszőnyeg kivehető, alatta pedig megtaláljuk a pótkereket. Szépen kidolgozott az üzemanyagcső is. Már meg is bocsátottam a fedél fényezését.
A motortér hozza a gyártótól elvárt és megszokott szintet. Azaz teljesen rendben van, nem nyitható túl tágra, de a lényeg könnyen szemügyre vehető.
70-es évek autóbelső, nem kell szépíteni, egyszerű mint a krumplis tészta, maga a megtestesült intergalaktikus sötétség. Ellenben az órák szinte megszólalnak. Kis plexi van eléjük téve, de ettől ellenállhatatlanul élethűek. Gyönyörű munka!
Beltér a túloldalról. Ugyanaz. Igényes, részletes, szép munka. Így kell ezt csinálni...
A gyűjteményembe került példány dealer kivitel lehet, hiszen a megszokott színes dobozhoz képest egy szimpla fekete változattal kellett beérnem, rajta a kedvenc "kein Spielzeug" feliratommal. AUTOart 02-es még nem volt a kezemben, így arra a kérdésre, hogy melyik gyártó modellje szebb nem tudok válaszolni. Ha önmagában nézem a Kyosho 2002 tii-t akkor ez egy gyönyörű modell, melyet még a hólyagos csomagtér fedél sem tud elrontani.