A legutóbbi Peugeot 308 tesztvezetés alkalmával volt lehetőségem a PSA konszern másik friss újdonságát, a Grand C4 Picassot is kipróbálni. Még az újságokban is alig jelent meg, élőben látva meglehetősen sci-fi hatást gyakorol a szemlélőre. A megszokottal ellentétben a LED sor (csúnyábban homasita füzér) a fényszóró fölé költözött, melyet az emblémával összeérő krómkeret vesz körül.
Valójában az oldalsó és a hátsó nézet semmi különöset nem tartogat, mondhatnánk sablonos. Ellenben a frontrész igencsak megosztó lett. A 2014 januári Autó magazin tesztjének bevezetőjében írja Földes Attila, hogy szép egyterűt csak a franciák tudnak készíteni és ez az új Picasso is ilyen. Ízlésekről ugye teljesen felesleges vitát nyitni, de nekem erről az orrkiképzésről a merész, extravagáns vagy éppen az egyedi, karakteres jelzők jutnak eszembe. Na de hogy szééép?
A Citroen Picasso családra jellemző, első ajtók előtt található nagyméretű oldalablak az új generációnál is megmaradt. Előnyét azonnal érzékeljük, hiszen a mai trendekkel ellentétben nagyon jól kilátni az autóból, ami növeli az aktív biztonságot. Egy családi egyterűnél ez fontos szempont! Csak a Grand változat kapja meg a tető oldalán végigfutó, bumerángszerűen kialakított design betétet. A normál C4 Picassoknál gazdag krómkeret veszi körbe az ablakokat, fokozva a két változat közti megjelenésbeli eltérést.
A hátsó lámpák is eltérnek a két modellvariánson, a Grand kivitelen tagoltabb és fehér búra alatti világítótesteket látunk.
Ha már hátul járunk nyissuk ki a csomagtartót, kicsit az Opel Insignia kombi kialakításra emlékeztet az autó oldaláig "beleharapó" fedél. A prospektus szerint 5 üléssel 645 literes csomagtérrel lehet gazdálkodni, ami azt gondolom bőven elegendő. A pótülések szépen belesimulnak a padlóba, csak a biztonsági övek árulkodnak a 7 személyes kivitelről.
Szemrevalóak a gyári alumínium felnik, természetesen hátul is tárcsafékek dolgoznak. A próbaút során a fék finom adagolhatóságával keltett jó benyomást. Az úthenger effektus elérte az egyterű kategóriát is: 205/55 R17. Találomra fellapoztam pár autókatalógust a 90-es évek elejéről. Ferrari 348 és az akkori Porsche 911 Carrera 4-es méretkategóriáról beszélünk. Döbbenetes. Miként a leendő gumicserék számláján is majd makrogazdasági nagyságrendű számok lesznek...
Eleget időztünk kívül, haladjunk befelé. Az ajtók borítása rendkívül ízléses, szép kialakítású. Nekem különösen a gombpanel oldalán lévő, érdekes felületű borítás tetszett.
Hátul 3 db különálló ülést találunk, melyek több irányban mozgathatóak. Bőséges a láb- és fejtér. Az egész belső kialakítással rímelő, kéttónusú kárpitozás világos része nem biztos, hogy praktikus. Félő, hogy a célközönség, azaz a gyerkőcök le fogják amortizálni, de hogy szép és feldobja az egészet az tuti.
Aki még nem ült panorámatetős autóban annak nehéz szavakkal leírni, aki próbálta az tudja mennyire zseniális dolog. Különösen téli időszakban ér fel egy fényterápiával, tágasabbnak érződik a tér, ilyen barátságos, otthonos akvárium hangulatot tényleg csak a franciák tudnak alkotni. De hogy a praktikus oldalát se felejtsem el megemlíteni, közlekedési lámpánál első helyen várakozva végre nem görnyedt gorillaként előrehajolva kell vizslatnom a zöld jelzést, hanem normál üléspozícióban, kényelmesen szemlélhetem. Szuper! Természetesen nyáron rolóval sötétíthetünk, hogy ne váljuk az UV áldozataivá. A belső tükör felett egy "gyermekvizslató" domború tükör szolgálja a porontyokat szemmel tartani kívánó poroszosan szigorú apukákat...
A Peugeot 308 i-cockpitja után sejthető volt, hogy a Citroen is valami hasonló kialakítással rukkol elő. Gombokat már itt is szinte alig találunk a műszerfalon, ellenben a kormányra kicsit több is került a kelleténél. Összesen 2 TFT monitort kapott a C4 Picasso. A felső az infópanel, az alsó menürendszeres tapipanel. Utóbbi -némileg kisebb átmérőjét leszámítva- szinte tök ugyanaz mint az oroszlános testvérben. Hasonló a felépítés és még a szoftver tipográfiája is azonos.
A már említett Autó magazinos újságíró is szóvátette, amit még a Peugeot bemutatójában írtam, miszerint nem feltétlen szerencsés a hűtés-fűtés funkcióit különböző almenükbe elrejteni. De némi gyakorlat után nem jelent gondot a kezelése, ez a jövő, meg kell szoknunk.
Az analógnak tűnő műszerek csupán grafikus elemek, sok információ található ezen a részen az időtől kezdve a rádiófrekvencián, külső-belső hőmérsékleten, utaslégzsák állapotán át a fogyasztásig. A tesztautóban egy 1.6-os HDi erőforrás dolgozott. Gyorsításkor érezhetően kevésbé vehemensen reagál mint a Peugeotban, de a családapukák egyébként sem száguldoznak, némi kompromisszumot vállalva elegendő lehet. Viszont akik gyakran kihasználják a 7 személy szállításának lehetőségét, netán 4-5 személlyel, sok csomaggal gyakran tévednek autópályára azoknak kicsit kevés lehet ez a motor. Ekkora karosszéria tisztességes mozgatásához, meg némi erőtartalékhoz kell az a 2.0 HDi. Érdekes volt, hogy a start-stop rendszer guruláskor, motorfék üzemben, lámpához közeledve is leállítja a motort.
A beltér igazi űrhajó feelinget áraszt, mindamellett el kell ismerni, hogy valóban első osztályú a kidolgozás. Minimálisak az illesztési hézagok, nincs zörgés, gyönyörűek a színek, a felületek, a formák, határozottan működnek a kapcsolók. A vezetése a kategória adottságaihoz képest élvezetes, egy negatívumot tudok csak mondani az pedig a váltási érzet. Tulajdonképpen a váltó megvezetésével és erőszükségletével nincs baj, de a fokozatba behúzáskor roppant kellemetlen tónusú kluttyanó hangot hallat és maga a váltási érzet nem egy masszív, strapabíró szerkezet benyomását kelti. Az is igaz, hogy a hagyományos váltó szinte már hülyén mutat egy ilyen guruló I-Phoneban...
Még az ülésen is rengeteg design elemet fedezhetünk fel. Nem volt rám jellemző, hogy a túldesignolt belterű autók lázba hoztak volna, de ebben a Grand C4-ben valahogy az egész megjelenése, kisugárzása rabul ejtő, vonzó. Tetszik.
A Grand C4 Picassoval grafitmetál színe ellenére sem lehet beleszürkülni a forgalomba. Szépnek továbbra sem tudom mondani (ez egyterűek között nekem a Peugeot 5008 és az Opel Zafira Tourer az), de a legkarakteresebb jelzőt biztosan megérdemli, a belső kialakítása zseniális, a technofil kütyümániásoknak aranybánya. Családoknak a takarékos kis dízellel tökéletes választás lehet.