Eltelt a 2013-as év, ilyenkor szinte minden modellgyűjtő kolléga készít egy kis számvetést. Nálam egyfajta önmérsékleti korlát a havonta 1 modelles limit. 2012-ben ezt majdnem tartottam is a 13 db modellel, idén nem sikerült, 16 új lakója lett a gyűjteménynek. Persze ennek alapvetően örülök.
Nézzük a megoszlást márkák szerint:
Ferrari | 8 |
BMW | 3 |
Porsche | 2 |
Opel | 1 |
Peugeot | 1 |
Wartburg | 1 |
A gyártók szerinti megoszlás már kicsit vegyesebb képet mutat:
HW Elite | 8 |
AUTOart | 2 |
IST | 1 |
Kyosho | 1 |
Norev | 1 |
Ottomobile | 1 |
Revell | 1 |
Sun Star | 1 |
BMW
A BMW-k sora 3 új modellel bővült idén. 2013 első modellje volt a Norev M1-es, amelynek lámpái -egyedi hibaként- sajnos nyithatatlanok voltak, maga a modell is olyan se hús-se hal kategória. Szert tettem életem első műgyanta modelljére egy E39-es M5 személyében. Ez a külföldre történő EUR utalás magas költségei miatt bukta volt, de a modell maga kárpótolt. Remélhetőleg a rendkívül igénytelen hungarocell dobozt a következő Ottomobile kisautómnál már nem kell "élveznem". A BMW-k idei sorát egy Kyosho 2002 tii zárta novemberben. Alapvetően nagyon szép kis masina, igényes részletekkel, bár itt is akadt némi bosszúság, a csomagtartó fényezése kritikán aluli volt. Jövőre az Ottomobile E34 M5 beszerzése fog prioritást élvezni és remélhetőleg egy eladó AUTOart E21-es is felbukkan valahol.
Rali
A rali szekció kicsit visszaszorult 2013-ban, így "csak" egy Peugeot 206 WRC érkezett a Sun Startól. Ez kompromisszum volt, hiszen alapvetően a klasszikus, korai, ezüst színű AUTOart változatot szerettem volna (még most is), de kb. esélytelen beszerezni. 2014-ben nagyon szeretném, ha a Kyosho Lancia 037 és Fiat 131 Abarth vadászat eredményes lenne. Meg persze bármelyik AUTOart Subaru WRC is gyakran visszatérő álom.
Klasszikusok
Gyűjteményem legzavarosabb kategóriája, tulajdonképpen itt landolhat minden olyan autó, amelyek valamiért kedvesek számomra, de a főbb gyűjtési vonalak egyikébe sem illeszkednek. Kezdve a Fiat 124 Spidertől, a Zsigulin át a Citroen DS-ig. 2013-ban 4 db ilyen "kakukktojás" érkezett. Az év elején gyermekkorom Porschéi az AUTOart-tól. A 959 és a 944 turbo is tökéletes remekmű, ahogy az AUTOart modellek esetében lenni szokott. Később egy réges-rég hajkurászott nagy kedvenc az Opel Manta B is összejött a Revelltől. A modell nem nagy durranás, de az alany itt is a legfontosabb, ami feledteti a hibákat. Végül év végén a Jézuska közbenjárásával egy új KGST négykerekű állhatott a Zsiguli mellé, az IST kihozta a kocka Wartburgot. A modell rengeteg hiányossággal küzd, de ez sem tudta elvenni az örömöt, amit az újabb "béketábor lakó" érkezése jelentett.
Ferrari
Tény a Ferrari kiemelt gyűjtési irányom, de magam is meglepődtem, hogy a 16 idei modellemből 8 db maranellói paripa. A 8-ból 3 volt 2013-as friss újdonság, a legnehezebb a piros F12 Berlinetta beszerzése volt, ami gyakorlatilag már elfogyott. 355-ös azért még akad (nem sok), míg a 458 Spider szinte dömpingáru. A többi 5 Ferrari korábbi Hotwheels Elite modellek sorából kerül ki. A 458 Spider mellé odakívánkoztak az elődök is a 360 és a 430 Spiderek személyében, igaz egyiket sem sikerült pirosban elérni. A 250 GT SWB és a 410 Superamerica a klasszikus vonalat képviselik. Rajtuk kívül pedig az 550 Barchetta gazdagította a kört. Ferrarik kapcsán leginkább a rajtszám nélküli, piros, Kyosho 250 GTO-t szeretném jövőre megszerezni.
Lamborghini
Sajnos ez a szekció idén nem bővült, aminek az AUTOart Aventador horror ára az oka. Talán 2014-ben? Majd meglátjuk.
Ez volt hát a 2013-as év, remélem legalább ilyen jó lesz a 2014-es is. Ennek szellemében, hasonló célok elérésében bízva kívánok boldog új évet minden gyűjtőtársamnak!