A 2014-es év modellgyűjtés szempontjából kicsit visszaesés a korábbi évekhez képest (2011 - 17 db, 2012 - 13 db, 2013 - 16 db), hiszen "mindössze" 10 db 1:18-as modell került a gyűjteménybe. Igaz van köztük egy-két nagyobb durranás, amelyek bőven feledtetik a relatíve alacsony számot.
A kisebb modell aktivitás oka, hogy idén pár 1:1-es jármű érkezett a családba. A jó öreg mindenes Tevénket 9 év után adtuk el, hogy 2005 és 2008 után ismét egy babaváró család mindennapi autója legyen. A 9 év alatt annyira a szívünkhöz nőtt az F Astra kombi, hogy nagyobbik lányommal csináltunk egy remake fotót. Sok időnk nem volt a jobb oldali kép pontosabb beállítására, mert pár perccel később a tavasz legnagyobb zápora hullott alá. A két kép között 8 év a különbség, a csecsemőből iskolás lett, rám felszaladt 15 kg, a hajszálaim mennyisége pedig erősen redukálódik...
Tevét pedig felváltotta Dezső, az első tulajos, garázsban tartott, 75 ezret futott G Astra Classic II a családból megszerezve. A puttonyos csomagtér hiányzik nagyon és az F-hez képest keményebb futómű is szokást igényel. Ellenben sérülésmentes a karosszéria, a motor kifogástalan, a nyári kirándulásokon pedig a hatásos klímát áldjuk mindannyian. Ezek és az ismert előélet miatt az ember hajlandó kompromisszumokra.
Aztán szeptemberben megjött a nagy szerelem Sandra. 2009-óta vissza-visszatérő álom volt egy chopper birtoklása. Végül idén úgy alakult, hogy lehetőség lett rá egy Yamaha Drag Star Classic XVS személyében. Igaz nem 1100-as, csak 650-es, de annyira patika állapotú és alacsony futásteljesítményű volt, hogy őrá esett a választás.
Ennyi bevezető után nézzük milyen modellek is landoltak idén nálam, a már megszokott szekciós bontásban.
Ferrari
Gyűjteményem elsődleges csapási iránya az olasz márka, melyből összesen 27 db kicsinyített paripa lakik nálam. 2014-ben 6 db maranellói vas érkezett, ebből 5 db Elite és 1 db Kyosho. Kezdjük utóbbival. A sárga színű 512 BBi egy gyönyörű és kurrens modell, de sajnos sérülten jött és ez mindig szomorúsággal tölt el. A motorházfedél még most is borzasztó bénán áll, de legalább már le lehet csukni.
Lássuk az Elite vasakat sorban. Az 575 M Maranello nem egy különösebben szép kivitelű autója a Mattelnek, amolyan kipipálós fajta, de mivel pirosban nem gyakori, "örülős" modell mindenképpen. Az Enzo kb- ugyanez a kategória, a Superamerica viszont tényleg szép darab. A Superamerica-t is messze lekörözi a 430 Scuderia, mely "must have" faktora, kidolgozásának finomságai és hát igen, az ára miatt is a szekció legnagyobb durranása idén. A California hasonlóan ritka madár manapság és már nem csak a piros, de a kék példány sem éppen diszkont áras...
Klasszikusok
Gyűjteményem klasszikus szegmense 2014-ben 2 db KGST csodával bővült. Mindkét modell rendkívül csendben, titokban osont be a piacra, szinte csak a szerencsének és a Victor Hugo utcai bolt honlapjának gyakori nézegetése tette lehetővé a beszerzésüket. A Tatra 603-as egy resin modell, amely gyakorlatilag BoS álnéven futó Otto mobile termék. Gyönyörű külső kivitelezés, alacsony limitált széria, pocsék csomagolás és vastagon írt árcédula volt rá jellemző.
Az IST Volga pedig méltó folytatása a Zsigulival és a 353-as Wartburggal megkezdett 1:18-as KGST sornak. Sőt! Messze az eddigi legjobb béketáborlakó 1:18-asa a gyártónak. Az első Zsiga kicsit esetlen volt itt-ott, nem túl masszív kidolgozással, a Wartburg nyithatatlan lett nem elég karakteres ajtóvonalakkal, de a Volgánál minden a helyére került, masszív, tartós a kidolgozás és a nyitogatásról sem kell lemondani. Mindezt pedig teljesen reális áron. Bravó!
Rali
Nem volt nagy nyüzsgés a ralisport vonalon. Az egyetlen érkező viszont egy "szívem csücske" versenygép a Renault 5 Turbo. A Jean Ragnotti-féle kivitel az első UH modellem. Az árához mérten nagyon sokat adó kis gép több pozitív meglepetéssel szolgált. A bemutatóban is hangot adtam annak, hogy az UH igazán kidobhatna más 1:18-as modelleket is.
Lamborghini
A végén pedig jöjjön az év modellje a gyűjteményemben, ami azért erősen kárpótol 2014 alacsonyabb darabszáma miatt. Tavaly még csak álmodoztam az AUTOart Aventador-ról, melynek ára a Signature kivitel miatt igencsak megugrott. A 200 eurós árszint sokáig visszatartott, de egy akciós ajánlat már éppen befért a lélektani (hat)ár alá. Nem bántam meg a beszerzését, mert gyönyörű modell, telis-tele igényes, szemet gyönyörködtető megoldásokkal.
Végezetül boldog új évet és sok vitrinlakót kívánok 2015-re is minden modellgyűjtő társamnak!