Név: | Opel GT |
Gyártási idő: | 1968-1973 |
Prospektus évjárat: | 1971 |
Azonosító: | OGT 16171 / 1001 |
Nyelv: | német |
Oldalszám: | 16+2 |
Méret (mm): | 299 x 239 |
2009. augusztusában sikerült szereznem az Opel egyik legkarakteresebb típusáról ezt a prospektust. Meglehetősen örültem neki, hiszen nem sűrűn lehet "levadászni" itthon. Mivel ritka és kultikus autóról van szó, a brosúrák nagy része bizony féltett gyűjtői ereklye.
A gyakran erőltetett és sablonos marketing jelszavak gyorsan kopnak el, de a korabeli reklámokban használt "Nur Fliegen ist schöner" - csak repülni szebb mondat szállóigévé vált és ennek hallatán Opeles körökben mindenki tudja melyik autóról van szó. Persze volt egy másik reklám is, ami elég érdekes módját választotta a kocsi népszerűsítésének:
Az első páros oldalon egy szépnek nem mondható színkombináció fogad...
A beltér valóban hívogató, de mintha a kormány felső küllői igencsak kitakarnák a legfontosabb műszereket. A váltótól balra található az ikonikus kar, amellyel a hosszanti tengelyirányban átforduló első lámpák mozgathatóak. A középső részen lévő 3 kis óra valójában 5 műszer, hiszen az elsőben kapott helyett a töltés- és olajnyomás mérő, a másodikban a hűtővíz hőmérséklet- és benzinszint jelző, a harmadik pedig egy analóg óra.
A 60-as években a legtöbb sport- vagy sportos autó ülése ilyen sziluettel rendelkezett, gyakran műbőrből készítve.
Az 1.9-es motor 90 lóerős volt, ezt a teljesítményt 5100-as fordulaton adta le. Nyomatéka igazi 8 szelepeshez méltón viszonylag hamar ébredt, már 2500-as fordulaton elérte a maximumot. A Solex karburátorral etetett motor 185 km/h-ás végsebességhez és 11,5 másodperces gyorsuláshoz volt elegendő. Prospektus szerinti átlagfogyasztása 8,8 liter 100 kilométerenként. Ma már szinte mosolyogtató, hogy ezekkel a paraméterekkel ez a gép kiemelkedett az átlag autók közül. Igaz akkoriban még nem voltak elhízva az autók. A GT üresen 940 kg volt, amihez már nem is hangzik rosszul az a 90 lóerő. A terhelhetőség mindössze 220 kg volt.
A 60-as években még nem feltétlen kellett malomkerék egy sportos autóhoz, a GT 165 mm széles, 13-as kerekeken repítette szerencsés utasait. Ez pont az 1200-es Zsiga mérete...
Gyakorlatilag a GT volt az utolsó teljesen önálló platforma épülő Opel sportkocsi. Persze volt sok GSI és GTE modell, napjainkban meg az OPC-k, de ezek mind-mind a standard modellek sportváltozatai. A fenségesen szép Calibra teljes egészében Vectra alapokon készült, Vectra műszerfallal, a Tigra ugyanez csak Corsával, a Speedster félig Lotus volt, a GT reinkarnációja pedig a Pontiac Solstice Opel emblémás átirataként került rövid ideig piacra. Azt hiszem bőven itt lenne az ideje a valódi szellemi örökös bemutatásának!
Végezetül egy videó azoknak, akik szeretik a kátyúmentes utakat, a tisztességes felfestéseket (az út szélén is!), a rendezett útpadkákat, szeretik a tisztaságot, a zöldet. Naná, hogy németországi felvétel... Ja bestimmt, nur Fliegen ist schöner.