HTML

Tomi garázs

1:18-as autómodell, valamint autó prospektus bemutatók, autózással kapcsolatos gondolatok.

Friss topikok

Címkék

Oroszországi beszámoló 1. rész - A nagy Lada mustra

2013.01.04. 21:31 MT21013

Ha az ember multi cégnél dolgozik, ne adj Isten olyan szakterületen amelyben előbb-utóbb specialista lesz, akkor jó eséllyel meg fogják találni a világ más pontjairól, hogy ugyan már kolléga segíts nekünk. 2012. novemberében az egykori barát Oroszország fogadott nagy-nagy szeretettel.

Elmúltak már a baráti idők, mert a vízumkérelem még az USA verziónál is hosszadalmasabb, bár legalább nem annyira bugyuta. Az USA vízumban megkérdezték, hogy szoktam-e kémkedni, kerültem-e már összetűzésbe amerikai katonákkal, vagy bármilyen amerikai érdekeltséggel stb. Hát ha ez segít a CIA-nak rajtam ne múljon...

Nagy várakozással tekintettem az utazás elé két okból is. Egyrészt szinte mindenki látott már oroszországi road moviekat és valószínűleg hozzám hasonlóan sokan sírva röhögtek egy-egy szánalmas idióta alakításán.

Kíváncsi voltam, hogy a valóságban is ilyen-e a helyzet. Annak ellenére, hogy konkrét incidensben nem volt részem az általános vezetési morált és udvariatlanságot tapasztalva azt kell mondanom nem túlzóak ezek a felvételek.

Ha átlagos és teljes mértékben asszimilált orosz sofőrök szeretnénk lenni, akkor a következőket kell betartani a teljesség igénye nélkül:

-az autód legyen mocskos, tengelyig sáros, valamelyik oldala húzott, törött

-a hátsó rendszámod se látszódjon a sárréteg mögül, de legalább egy diszkrét, olvasást nehezítő koszréteg legyen rajta

-minden körülmények között kapcsolj ködlámpát, ha nincs gyári akkor utólag szerelj fel minél többet, egészítsd ki fényfüzérekkel a helyi Homasita áruházból

-az indexelés felesleges úri passzió, az indexkar elvonja a figyelmet, törd le és máris több hely lesz a lábadnak

-előzni csak jobbról

-a követési távolságot minimalizáld

-a gyalogosok térdkalácsainak minél hatékonyabb megközelítése alapszintű képesség legyen

-ha mindezt zebrán teszed pluszpontok járnak érte, gyalogosok közötti szlalom extra bonus track

-mindig hajts 10-20%-kal gyorsabban, mint amit az út-látási-forgalmi viszonyok lehetővé tesznek és várd a fejleményeket

-elöl és hátul is legalább egy izzód legyen kiégve, ha elöl világít mindkettő, akkor az egyik vakítson

-az elsőbbség adás tábla jelentését és általában a kresz szabályokat felejtsd el

-soha ne engedj be senkit magad elé és véletlenül se legyél udvarias - ez csak a gyengék szokása

Na ha ezzel megvagyunk és elsajátítottuk, akkor tajgaképes a jogosítványunk!

Másrészről nagyon kíváncsi voltam az orosz autópark felénk ismeretlen csodáira, jellemző összképére. Rólam köztudott, hogy nagy veterán kereklámpás Zsiguli és VFTS Lada imádó vagyok és hát hol is lehetne frankó VAZ-okat mustrálni, ha nem e gépek szülőhazájában?

Ezen a ponton meg kell állnom egy pillanatra és legnagyobb csalódásomat leírni. A több mint 1000 km-es autókázásom és 1 hetes ottlétem alatt összesen láttam két kereklámpás Zsigát. Íme az egyik, autentikus orosz környezetben.

PC190008.JPG

Hát ez nem egészen az a feeling, mint az apukámtól megvásárolt, szeretgetve-féltve őrzött igazi papa Zsigám, keresztnevén Ivánka.

2004.10.24._02.JPG

Aztán később visszagondolva már nem is csodálkoztam a kereklámpások oroszországi kipusztulásán. Szeretett típusom gyártása 1987-ben befejeződött. Azóta akárhogy is számolom több mint 2 és fél évtized telt el. Az orosz klimatikus viszonyok, még a magyarországinál is pocsékabb utak, a karbantartás elhanyagolása, valamint a közlekedési stílus ennyi idő alatt kinyírja még a legstrapabíróbb járgányokat is. Kezdett összeállni a kép, hogy az orosz kollégák miért mutogatták úgy egymásnak körbe Ivánka fotóit, mintha legalább egy 599 GTO Ferrarim lenne. Mondták is, hogy feléjük ilyen állapotút nem láttak vagy 15-20 éve. Meglehetős népszerűségre tettem szert amikor elmondtam nagy kedvenc a járgány és megmentettem az utókornak. A műszaki vezető felállt, megszorította a kezem és párás tekintettel szalutálva mondta: "szpásszibá".

No ha már belecsaptunk a Ladázásba, akkor nézzük a Lada kínálatot a nagy medve országában. Sajnos nem volt alkalmam sok saját fotót csinálni, merthát mégiscsak dolgozni mentem. Másrészről Moszkvától északra novemberben reggel 9-kor még csak pirkadt, délután 4-kor meg már szinte korom sötét volt. A felhasznált fotók nagy része a www.autogaleria.hu oldalról származik. 

2105-2107

A kereklámpások tehát szinte eltűntek az utakról, de kocka azért bőven akad. Moszkvában már nem sok van, de távolodva a fővárostól egyre sűrűbb látvány az utakon. Zömük meglehetősen elhanyagolt és ütött-kopott.

Image10.jpg

A típust itthon ismerőknek csak annyi az eltérés, hogy lecserélték a kormányt meg kicsit "puccosabb" az ülés. Amúgy minden hajszálra tök ugyanaz mint a Merkur telepen 1985-ben...

Samara

Szép számmal futnak az ismerős szamárkák, de érdekesebbek a hozzánk már nem szállított facelift verziók. Oroszországban persze ez már nem facelift, hanem új típus, amit az új azonosító számuk is jelez. A Ladáénál kacifántosabb azonosító jelölés kevés van, de egy kis segítség a hozzám hasonló őrülteknek:

2108   - Samara 3 ajtós

2109   - Samara 5 ajtós

21099 - Samara Sedan

2113   - Samara facelift 3 ajtós

2114   - Samara facelift 5 ajtós

2115   - Samara facelift Sedan

Image2.jpg

A módszerváltás környékén már ennek kellett volna hozzánk érkeznie! A frontrész határozottan előnyösebb, már-már tetszetős a maga nemében. Belül is átalakult, megkapta a 2110/11/12 sorozat kormányát és íveltebb, finomabb lett a formavilág. Szerencsére a műszerfal illesztési hézagai is kisebbek lettek. Már nem nyel el komplett cigis dobozokat, maximum a golyóstoll tűnik el bennük.

A hazai szaksajtó pavlovi reflexként a Renault Thaliát szokta az ocsmány autók szinonímájaként emlegetni. Van is benne valami, hiszen a kisméretű szedánok melyek alapvetően nem annak készültek sokszor elég gyatrán tudnak kinézni. Nyáron egy (nyugat)német kollégámnak-barátomnak mutattam meg a Balatont és környékét. Szegénykém sokkot kapott egy Thalia láttán és sűrűn ismételgette a wtf kérdést. Megjegyezném, hogy Oroszországban a mai napig a 4 ajtós szedán a legkedveltebb autóforma, kisebbségben vannak a ferdehátúak. Nos a Thalia megmenekült, van új jelentkező a legotrombább szedán címre, íme:

lada_samara-2_r5.jpg.jpg

Pedig már az elődmodell láttán is kis túlzással pszichológus segítségére lett volna szüksége egy-egy olasz stúdió tervezőinek. A lankás hátsót az utódnál kiegyenesítették, ami még praktikus is, majd megspékelték egy spoiler orgiával.

vaz_21099_1992_pictures_1.jpgAz a csomagtérajtó kialakítás a 2115-ösön valahonnan nagyon ismerős. Azt hiszem rájöttem melyik volt a designer kedvenc, ihletet adó autója:

BMW_M3_E30_rear_20090514.jpg

A név nélküli Lada - 2110 sedan - 2111 kombi - 2112 ferdehátú

Ha nem is sokat, de ezekből még itthon is látni egyet-egyet. Nem véletlenül nem lett népszerű a típus. Emlékszem viszonylag drága volt és nagyon összetákolt már új korában is. Megboldogult előző munkahelyemen egy kedves kollégámnak ez a modell volt a heppje. Ha jól tudom a mai napig megvan neki, lehetne százszor jobb kocsija, de a ritkasága, különcsége miatt szereti és használja. Készült is egy közös fotó még 2004-ben:

2004.11.02._01.jpg

Az 1,5-ös 16 szelepes motorja tényleg jó volt, harapott, pörgött, nyomatékos volt, de más jót ha megfeszítenek sem tudok rá mondani. Ferdén beszerelt első lámpa, csálé illesztések, lógó ajtók, 6-7 évesen átrohadó ajtóperemek, pontatlan-nehézkes váltó, idiótán billegő futómű, magas zajszint...És ha mindez nem lenne elég, ez fogadja az embert beszálláskor:

2110_20041102_04.jpg

Ha lány lenne azt hiszem erre mondanák, hogy érdekes arca van...Napsütéses időben az utastér penetráns illatokat árasztott magából, gyakorlatilag a Mengyelejev-féle periódusos rendszer valamennyi eleme megtalálható benne a nemesgázok kivételével. 

Oroszországban ebből a szériából rengeteg közlekedik, itt egy 2111-es kombi a jellegzetes mézeskalács házikó előtt:

PC190010.JPG

Roppant kíváncsi lettem volna a 2112-es 3 ajtós "sport" változatára, de sajnos ilyennel nem sikerült találkoznom, így csak fotón idézhetem meg:

lada_112-coupe-21123-2006_r3.jpg.jpg

Ezután jött az igazi meglepetés. A szálloda környékén meglehetősen sok lepukkant házikó álldogált. A tiszta udvar-rendes ház tábla bíráló bizottságának tagjai sírva menekültek volna el, mondjuk innen is:

PC190081.JPG

Aztán a hátsó udvarban...wow!!! Először EVO VI-os érzés kapott el. 

PC190082.JPG

De bizony ez egy 2110-es Zsiga "trendi-racsingos" matricákkal, 13-as kerekekkel, hátul dobfékkel és vasalódeszkával.

PC190083.JPG

Kályhacső is van, meg ködölt lámpa ahogy kell. Tulajdonképpen annyira nem is vészes a műfaj keretein belül, mert nagyjából be van fejezve és stílusában egységes. Nem úgy, mint a lakótelepi parkolókban álló, tuningelemektől roskadozó, no fear matricával chippelt, 1.2-es tyúkfingok, gittelve, elemenként változó színben, lemezfelnin, soha be nem fejezett állapotban, rohadó sárvédővel. Brrr. 

PC190085.JPG
A srácok amúgy roppant jó fejek és barátságosak voltak, szemmel láthatóan  boldogok is, hogy valaki fotózza a járgányt. A honnan vagyok kérdésre adott Magyarország válasz tanácstalanságot okozott. Talán Csecsenföld mellett egy szakadár tartomány? Nem érdekes, lapozzunk. Az egyik szaki bőszen ismételgette a "sztríít rácing" szavakat és megesküdtek, hogy 200 felett repeszt a gép. Jól nevelt voltam és bőszen bólogattam, hogy persze-persze. Fiúk itthonról kívánom, hogy soha ne szerepeljetek youtube-os videókban! 

Kalina (1117 kombi - 1118 sedan - 1119 ferdehátú)

Image4.jpg

Az ezredforduló után készült el a kisebb Lada család a Kalina. Egy-egy tesztautó még fel-felbukkant itthon, de gyakorlatilag nem létezik nálunk. Odakint népszerű, bár Priora-ból és a 2110-es sorozat tagjaiból azért több van. A formavilága Ladás mércével egész fogyasztható. Tervezésekor azt hiszem sokat nézegethették az Opel Corsa B-t.

Priora (2170 sedan - 2171 kombi - 2172 ferdehátú)

lada_priora-5-door-2008_r5.jpg.jpg

A Priora nem más mint a 2110-es vonulat erős ráncfelvarrása. A szedán változat ugyanolyan csúnya, de az 5 ajtós szerintem egész mutatósra sikerült. A legnagyobb, mondhatni űrléptékű előrelépés belül fogad:

1004389690.jpg

Tessék csak felgurítani a volt kolléga 2110-esének belsejéhez, döbbenetes a különbség. Tisztességesen összeszerelve teljesen vállalható kis verda ez!

Granta

lada_granta-2190-2011_r9.jpg.jpg

Ez most az egyik új sláger, szinte kilométerenként hirdetik óriásposzteren, Putyin személyesen is próbálja népszerűsíteni. Egyelőre hasztalan, mert alig láttam belőle, igaz nem is olyan régóta kapható. Potenciális Thalia vevőknek szerintem még tetszik is.

Oka

Erről sem hiszem, hogy sokan hallottak volna. Ez egy 2 hengeres motorral hajtott mini autó, amolyan orosz Fiat 500-asnak megfelelő, helyváltoztatásra alkalmas segédeszköz. Nem tököltek sokat Togliattiban, mert lefelezték a Samara blokkot és mindjárt kész is lett a miniautó motorja. Hát mi ez, ha nem a VW-féle építőkészlet és moduláris rendszer keleti őse kérem szépen? A hangjától röhögőgörcsöt kaptam, eszméletlen primitív kis szerkezet. Ezt még Szásáék sem ették meg, nagyon ritka vendég közúton, de azért fel-feltűnik.

lada_oka_r1.jpg.jpg

Niva 

Az ismert Niva -nem véletlenül- Oroszországban is rendkívül népszerű és létezik belőle 5 ajtós hosszított változat is. Igazi maszkulin kis célgép ez, nem holmi plázajáró, műanyag elemekkel teleaggatott lifestyle SUV.

PC190077.JPG

Amikor még a GM volt a Lada reménybeli felvásárlója készült egy közös projekt Chevrolet Niva néven, íme:

Image6.jpg

Rengeteg futkározik ebből a típusból. Szerintem itthon is sikeres lett volna, ha 3 millió alatti áron megvásárolható lett volna. Mindenesetre ide nem jött, a GM pedig már a múlté.

Largus

A GM a múlté, aztán jött a Renault. Előbb 25%-os részesedést szerzett, majd napjainkra 50% fölé tornázták magukat. A recept egyszerű. A magas védővámok miatt a legtöbb gyár saját összeszerelő üzemet épített orosz földön, míg a franciák más utat választottak, bevásárolták magukat a Ladába. Ez egyfelől jó hír, mert valószínűleg a Renault nélkül a Lada a biztos halál felé robogott volna egyre nagyobb sebességgel. A romló minőség és a látványos technológiai lemaradás miatt nagyon megcsappant a márka presztízse. A taxistól kezdve a pincéren keresztül a gyári munkásokig szinte mindenki köpködött rá. Ugyanakkor valószínűsíthető, hogy a Renault a Nissan és a Dacia mellett nem fog még egy negyedik, önálló márkaarculatot kiépíteni. Így legyen ötösöm a lottón. Megérkezett a legújabb Lada. Ismerős valahonnan?

lada_largus-r90-2011_r12.jpg.jpgHa ez az ára a márkanév túlélésének, akkor tulajdonképpen örömteli a dolog, De ha azt nézem, hogy szeretett márkám a kifutó Daciák átemblémázott verziójaként fog létezni a jövőben, akkor meglehetősen csalódott vagyok... 

 

Szólj hozzá!

Címkék: Oroszország Lada Vezetés

A bejegyzés trackback címe:

https://tomigarazs.blog.hu/api/trackback/id/tr814996622

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása