Név: | SAAB 99 |
Gyártási idő: | 1968-1977 |
Prospektus évjárat: | 1973 |
Azonosító: | - |
Nyelv: | német |
Oldalszám: | 24 |
Méret (mm): | 215 x 267 |
Mostanában úgy látszik a megszűnt autógyárak kiadványai kerülnek jobbára előtérbe. Nemrég ezzel a 99-es Saab prospektussal bővült a gyűjteményem.
A 99-esnek nem volt közvetlen elődje, hiszen azt megelőzően az egyébként kétütemű motorral hajtott 96-os volt a legnagyobb Saab. 1965-ben született meg a döntés Trollhattanben, hogy szükség van egy nagyobb, de azért még kompakt méretű, sportos luxusmodellre. A Gudmund Project néven futó fejlesztés viszonylag rövid idő alatt megvalósult, hiszen az új 99-est 1967. november 22-én mutatták be hivatalosan a sajtó és a közönség számára Stockholmban.
Ha már svéd termékről van szó, természetesen meg kell említenünk a designer nevét, aki Sixten Sason névre hallgatott. Az eredetileg Andersson családnevű designer már a II. világháború alatt is a Saabnál dolgozott, csak éppen harci repülőgépeken. Az autó mozgatásáról kezdetekben egy 1,75-ös Triumph eredetű motor gondoskodott, ami 1971 februárjától 1,85 literesre nőtt. A Triumph Dolomit motorja annyiban változott a svéd kocsiban, hogy egy Zenith-Stromberg gyártmányú karburátort kapott. Kezdetben még V8-as motorban is gondolkoztak a svédek, de ezt elvetették és az azóta legendássá vált turbómotorok irányába indultak el. Utóbbiak megjelenésére 1978-ig kellett várni, amikor már a 99-es facelift verziója készült. A Triumph-tól származó motorokkal megbízhatósági problémák voltak, ezért is volt fontos a Saab számára, hogy saját maga vegye kézbe a motorok fejlesztését.
A Saab 99-es légellenállási tényezője cw 0,37 volt, ami az 1968-as megjelenéskor igencsak jónak számított. Ne feledjük, hogy például 1967-ben lett év autója a későbbi Zsigulik alapmodellje a Fiat 124-es, amelynél bizony teljesen mindegy volt, hogy a menetszél a jármű elejével, vagy a hátsó részével találkozik... A kor jellemző modelljei is inkább 0,4-0,5-ös cw értékkel futottak.
Az alábbi fotón szereplő EMS változat a 2 literes, saját fejlesztésű, BOSCH D-Jetronic elektronikus befecskendezéssel ellátott modelleket takarta, melyek 1972-től voltak elérhetőek. Az ebből kialakított rali változat 1977-ben abszolút első helyet szerzett a nemzetközi svéd ralin, a pilóta pedig nem más volt, mint a későbbi Audi Quattro-s nagymenő, Stig Blomqvist. Ugyancsak ő 1979-ben is megnyerte a svéd rali vb futamot, igaz akkor már a 99-es turbó változatával.
Abból is érzékelhető mennyire idős már ez a modell, hogy még első fejtámlák nincsenek az autóban. A biztonságáról híres Saab-ban meglehetősen furcsa ilyet látni.
Ekkortájt még minden szedán csomagtartó pereme magas volt és a fedelet sem gázos teleszkópok, hanem egyszerű rugók és mechanikák tartották. Nem is kellett cserélni őket.
A Saab 99-est némi faceliftet is beiktatva 1968-tól 1984-ig gyártották és ez idő alatt összesen 588 643 db készült belőle, ami tisztességes mennyiség egy nem éppen olcsó autótól. Utódja a 900-as lett, amely elég sokat örökölt a 99-es formai jegyeiből.