Hétvégén volt szerencsém a PSA konszern 2 újdonságát, a Peugeot 308-ast és a Citroen Grand C4 Picassot tesztvezetni. Mindkettőben 1.6-os HDi olajkályha szolgáltatta a mozgási energiát. Kezdjünk előbb a Peugeot újdonságával.
Érdekesen alakult a Peugeot "keresztneve", hiszen az eddigi hagyományokkal ellentétben nem változott az új típus száma, maradt az elődmodellnél is használt 308-as elnevezés. Ugyanakkor teljesen nyilvánvaló, hogy új modellről van szó és nem faceliftről. Elviekben tehát az újdonságnak a 309-es számot kellett volna kapnia, ami egyébként már volt korábban. Hogy milyen marketing indokok vannak a háttérben nem tudom, de lehet előre gondolkozni a 308-asok későbbi beazonosításán. Talán a golfhoz hasonlóan meghonosodik 308 I / 308 II elnevezés, esetleg opelesen 308 A / 308 B? No ez már legyen az ő gondjuk.
Körbesétálva az autót megállapíthatjuk, hogy egész mutatós járgánnyal van dolgunk. Érdekes, hogy az eddigi "pözsós" stílusjegyek, mint a 306-oson, a 307-esen, de még az elődmodellnél is jellemző sarkosra húzott cica lámpák teljesen eltűntek, vagy legalábbis erősen átalakultak. A légbeömlők -bár továbbra sem kicsik- valamivel szolidabbak mint a közelmúlt Peugeot-jainak "hamm bekaplak" harcsaszája.
Az új design helyenként a Kia C’eed-et juttatja eszembe, a profilnézet pedig egyértelműen Golfos. Semmiképpen sem rossz az autó külseje, de elődei a maguk korában szerintem karakteresebbek voltak.
Embléma nélkül azt hiszem senki nem mondaná meg mivel van dolgunk. A hátsó nézet is teljesen korrekt, sallangmentes, az egész formaterv olyan, hogy nem fog szélsőséges reakciókat kiváltani a vásárlójelöltekből. Nem kockáztatott a francia gyártó. Az 1.6-os HDi motor tisztességes dinamikával mozgatja az autót. Igaz csak egyedül ültem benne, de hétköznapi autózáshoz megfelelő tartalékokkal bír. A futómű a rövid próba során kellemes benyomást keltett, a kompakt kategóriára általában jellemző kompromisszumot képviseli a kényelem és a feszes úttartás között. A kormányzás direkt, megfelelő a rásegítés mértéke, a nyomatékos motorral együtt kimondottan élvezetes vezethetőséget biztosít. A váltó jól megvezetett, de még kissé karcosan, akadozva kapcsolható. Zörejeknek, nyöszörgő karosszéria hangoknak nincs nyoma az új 308-asban, vélhetően az országos kátyúhálózat majd mindent elkövet ennek előidézése érdekében.
Beülve egyértelművé válik, hogy a külső helyett inkább a belső dizájnra fókuszáltak a tervezők. Meglehetősen mozgalmas, kissé talán eklektikus a műszerfal és környezete. Ez valószínűleg meg fogja osztani a vásárlókat. Helyenként audis formaelemek is felsejlenek. A 208-ashoz hasonló apró kormány és a felette elhelyezett műszerpanel még mindig érdekes és vonzza a tekintetet. Szerencsére a kézifék még hagyományos.
Érdekes, hogy a 208-asban nem tudtam úgy beállítani a számomra kényelmes vezetői pozíciót, hogy a kormány ne takarjon bele a műszerekbe. A 308-asban nem volt ilyen gondom, itt valahogy könnyebb volt a 195 cm-es magasságomhoz megtalálni a kényelmes és ergonomikus helyzetet. Így már tulajdonképpen élvezhető is volt az egyedi belső, főleg a kis kormány nyerte el tetszésemet. Apró geg, hogy a műszerpanel jobb oldalán lévő fordulatszámmérő skálázása jobb oldal alulról indul el, ennek megfelelően a mutató ellentétes irányban halad a megszokottal. Az analóg órák meglehetősen kis átmérőjűek, talán ezért is duplikálták a sebességmérőt, amely digitálisan is mutatja mennyivel megyünk.
Megszokást, de legalábbis némi kezelési utasítás előtanulmányozást igényel az érintőképernyős menü használata. Gyakorlatilag szinte mindent csak innen tudunk állítani. Akik a mai okostelefonos világban szocializálódtak, azoknak semmi gondjuk nem lesz vele. A prospektus is nyomatékosan sulykolja az intuitív jelzőt. És valóban, hamar rá lehet érezni, meg gyorsfunkciók is vannak, de azért nem lesz ez mindenki számára olyan egyszerűen kezelhető. Valljuk be nem is túl szerencsés vezetés közben a tapipanelt bámulva keresgélni, hol a francban lehet a befúvó ventillátor intenzitását lejjebb kapcsolni... Nyilván a gomberdő sem üdvözítő megoldás, de a hűtés-fűtés kezelőszerveit szerintem szerencsésebb lenne külön egységben kialakítani.
Szokásos méretű és kialakítású kompakt kategóriás poggyásztér, sík oldalfalakkal, kétszintes padlóval.
Prospektus gyűjtemény: az új 308-as brosúra középen, körülötte az elődök kiadványai
A rövid próbaút alatt érzetre a Golf VII-essel teljesen egyenrangúnak tűnő kompaktot ismertem meg az új 308-asban. Ezzel a vélhetően takarékos, 1.6-os dízelmotorral józan választásnak tűnik, megfelelő helykínálattal, jó minőségérzetű beltérrel, szemrevaló karosszériával, kellemes vezethetőséggel. A hosszabb távú képességei majd kiderülnek a szorgos mindennapokban.