A blog lényege az olvasó és az általuk adott visszajelzések. Egy kedves ismerősöm pedig jelezte, örömmel olvasná rally modell sorozatom becses tagjának, az Opel Ascona 400-asnak a bemutatóját. Kérése hallgató fülekre talált, következzék ez most.
Nem tudom más is észrevette-e már, hogy az autósport szerelmesei között kétféle embertípus van. Az egyik a Forma-1 rajongó, a másik a rallys. Meglehetősen ritka aki mindkettőért rajong. Nekem a Forma-1 mindig is egy túlsztárolt, kicsit idegen, kicsit megközelíthetetlen távoli valami volt. Ugyanakkor tény, hogy TV és marketing szempontokból jobban értékesíthető, könnyebb közvetíteni, no meg a felső tízezer is inkább pózol ilyen helyeken, mint álldogáljon az erdő szélén, vagy a porban...
Bevallom 3 és fél évtized alatt még soha nem tudtam végignézni egyetlen Forma-1 versenyt sem. A rajt még érdekes, figyelemmel kísérem, aztán elkezdődik a másfél órán át tartó balatoni szúnyoginváziót idéző züüüüümm-züüüüüüüüümmmm. Ilyenkor attól függően hol vagyunk, győzedelmeskedni szokott kedves feleségem, vagy drága jó anyukám isteni ebédje és feladom az álommanókkal vívott küzdelmet. Szunyókálásomból gyakran Palik Laci -azóta szállóigévé vált- "HOVA TŰŰŰŰŰŰŰNT DAMON HILL?" és hasonló hangerejű ordításai tudtak csak kizökkenteni. A verseny végére megvolt a szieszta, felébredve megnéztem a sok-sok fontos embert, a pacsikat meg a pátoszos-himnuszos pezsgőlocsolást. Jól van, mindenki boldog, királyság!
A másik érdekes dolog amire rájöttem, hogy a rally kedvelők kivétel nélkül autóbuzik, míg nagyon sok olyan Forma-1 rajongó ismerősöm van, akik tipikusan annyit értenek az autókhoz, hogy ők is simán benyelnék az ismert szőke nős viccet, mely szerint a képen látható alkatrész a 710-es...
A csajok mostanában főleg Vettel vagy Alonso vonalon nyomulnak, ezek a hölgy ismerőseim aztán alkalmanként olyan acsarkodó - obszcén vitákba tudnak belemenni, hogy abba már a Fradi-Újpest keménymag is belepirulna.
Számomra a rali mindig is emberközelibb, romantikusabb volt. Sokkal közelebb áll a hétköznapi autózáshoz, minden kanyar más és más, többet kell improvizálni, nem csak arról szól, hogy hülyére tréningezzük azt a pár kilométeres aszfaltot aztán körözünk mint Törőcsik Mari a Körhinta című filmben. Nem véletlenül nem szoktak Forma-1-es pilóták nyerni az év végi bajnokok tornáján, ahol mindenféle járművel küzdenek egymás ellen a top versenyzők. A váratlan körülményekhez történő gyors alkalmazkodás képessége bizony nem feltétlenül az erősségük. Raliban manapság gyakorlatilag bárki kipróbálhatja magát, rengeteg az amatőr verseny és egy párszázezer forintos bontószökevény is tudja adni azt a feelinget, amiért sokan szeretik ezt a sportot.
Ennek a sportnak pedig egy ikonikus alakja az 1982-es világbajnok Opel Ascona 400. Méghozzá micsoda világbajnok! A legendás német Walter Röhrl-Christian Geistdörfer páros ért fel a csúcsra, többek között a Monte Carlo ralin is győzedelmeskedve. Érdekesség, hogy a rali történetben ez volt az utolsó kétkerékhajtású autó amivel világbajnokságot nyertek. Ekkortájt már voltak összkerekesek is, de Röhrl Istenadta tehetségének köszönhetően legyőzte őket.
Az "ÖREG" bőven 60 felett sem anekdotázik a kandalló mellett, hanem tolja rendesen historic ralikon:
Később az Audi Quattro korszaktól kezdve a VB-n már nem volt esélye a hátsókerékhajtású versenyautóknak. Az Ascona 400 neve mellé így összesen egy világbajnoki cím és 4 futamgyőzelem került:
Bár a következő videón szereplő versenyző elég gyakran öblögetősre és kigurítósra veszi a figurát, de a nagyon jó minőségű felvételen élvezet hallgatni a harapós masina áriáját:
Az Opel marketing gépezete a közelmúltban ismét elővette a típust és egy kicsit bugyuta reklámban próbálták elhitetni velünk, hogy a 4x4-es Insignia kényelmesen felülkerekedik egy Ascona 400-as felett. Azért a legendák bajszát nem illik ráncigálni! Nyilván nem kell senkinek bizonygatni, hogy Christian Geistdörfer navigátor létére is 10-ből 10-szer verné cipóra az újabb modellt. Ettől függetlenül ötletes és jópofa film.
Első világbajnoki címét 1980-ban szerezte egy Fiat 131 Abarth-tal, majd még egyszer visszatért az Opelhez a nagy Audi Quattros időszak előtt.
Az Ascona 3 generációt élt, mielőtt megjelent utódja a Vectra. Prospektus gyűjteményemben mindhárom generáció képviselteti magát:
A 400-as raliváltozatnak a középső, a B Ascona volt az alapja. Pár fotó a prospektusból:
Modellbemutatóm alanya az 1980-as svéd rali győztese, a szintén svéd Anders Kullang autója, amely 0:40 után látható ezen az 1980-as Monte Carlo videón.
Akkor térjünk is rá a modellre. A gyártó a Sun Star amely talán a legtöbb rali modellt gyártja manapság. Létezik egy klasszikus rally sorozatuk és a modernebb vonulatból is lehet szemezgetni. Termékeik a Solido, Maisto vonalnál lényegesen jobbak, de az AUTOart, vagy a Kyosho illetékeseit nem kergetik öngyilkosságba. A Sun Star rali sorozatban az Ascona az egyik legjobban sikerült modelljük. Ki merem jelenteni, hogy nem marad el a Kyosho szintjétől. Egyes helyeken pedig lepipálja a nagynevű gyártókat.
Már ott kezdődnek a pozitívumok, amint meglátjuk a szép, igényes dobozt.
A színes, nyomtatott külső rész egy védőburkolat, ezt levéve dobozon keresztül is szemrevételezhető a portéka.
4 csavar oldását követően aztán kezdődhet a mustra!
Nagyon adja azt a hamisítatlan 80-as évekbeli, morcos rali érzést...
Tulajdonképpen már itt lelövöm a poént, hiszen az egész autón csupán egyetlenegy dolog van amit kritizálni tudok, az pedig a kelleténél vaskosabb kipufogó. Ezen kívül mindenhol csupa szépség, igényes kidolgozás köszön vissza.
Szinte megszólalnak az ajtóburkolatok, a kormány és a műszerfal kidolgozása, a matricák illesztése-minősége mind-mind maximális elégedettséggel tölt el.
Tökéletes a hangulat. Navigátor ülés előtt kerékkulcs, mögötte tűzoltókészülék.
Talán jobb lett volna az öveket textilből csinálni. A műanyag kicsit merev és sorjás, de ha nem fogdozzuk nincs vele baj.
Rali modelljeim között ez a legszebb antenna. Zseniális megoldás, hogy nem merev, hanem rugalmas. Így portörléskor sem gyöngyözik a homlokomon az izzadtság. Sajnos volt már rá példa, hogy a legnagyobb óvatosság ellenére törött le antenna modellemről...
Tipikus 80-as évekbeli Opel felni. Még manapság is látni Corsákon, Kadetteken téli gumi felniként.
Az extra benzintank betöltő nyílásának kidolgozása sokkal drágább modelleken is megállná a helyét.
A tábla tanúsága szerint is 1980-ban és Svédországban járunk.
Nem egyszerű felnyitni a csomagtartót a nagyon vékony illesztések miatt, nekem is csak egy Ferrari Testarossa segítségével sikerült. (A Kyosho Testarossához adtak egy műanyag ajtónyitó segédeszközt, amit sikerrel alkalmazok más modelleknél nehézkes nyitási műveletekhez)
A modell alja az a pont, ahol komolyabb (árú) modelleket gyártók is picit elszégyellhetik magukat. Kartervédő, szépen kidolgozott kipufogó, kardántengely, osztómű és részletes hátsó futómű. Extra prémium gyártókat nem számítva eléggé elhanyagolják a gyártók ezt a részt. Ezért csillagos 5-ös a Sun Star cégnek!!!
Hogy a modellekben kevésbé járatos olvasók érezzék miről is beszélek, íme a Hotwheels Elite sorozat egyik legújabb Ferrarijának a 308 Dino GT4-esnek az alja - mindezt ráadásul kb. kétszer ennyi magyar forintért...
A motortérben az ár alapján elvárható szint köszön vissza. Nem rossz, nem rossz, de azért ezt túl sokat nem fogom nézegetni.
Innen nézve olyan..olyan... überdeutsch
Rali autókat gyűjtők számára kötelező ikonikus darab. Hozzám hasonló Opel fanok is örömüket fogják lelni benne. Másrészről a Sun Star bebizonyította, hogy 20 ezer forint alatt is lehet olyan modellt készíteni, amitől fülig ér a gyűjtő szája.
Rali sorozatom egyik kedvence ez az Ascona. Melyik a másik? Micsoda véletlen, az is egy Röhrl nevű német úriembernek köszönhetően lett legenda. Audi Sport Quattro - de ez már egy másik bemutató.