Egerben ezen a hétvégén elkezdődik az országos ralibajnokság 2013-as szezonja, újra felbőgnek a versenyautók motorjai a gyorsasági szakaszok rajtjánál. Az MNASZ új vezetése a ralirajongók legnagyobb örömére ismét engedélyezte a honi sorozatban a WRC-k nevezését. Ennek apropóján gondoltam, hogy jöjjön az AUTOart Peugeot 307 WRC-jének bemutatója.
A 307-es már nem tudta megismételni elődeinek, például a legendás B csoportban vitézkedő 205 turbónak, vagy a 206 WRC-nek a sikereit. Ebben talán szerepet játszott a túlméretesnek tűnő karosszéria is. Volt szerencsém verseny közben, közelről látni a 206-os és a 307-es raliváltozatát. Előbbiben még ülhettem is. A rövid 206-os szemet gyönyörködtetően, könnyedén esett be a kanyarokba, járta táncát ároktól árokig. A 307-es valahogy látványra is nehézkesebbnek, darabosabbnak tűnt. Azt se felejtsük el, hogy a 307-es WRC színre lépésekor bontogatta szárnyait Sebastien Loeb és a Citroen is ekkor tért vissza a rali élmezőnyébe egy fantasztikusan összerakott autóval. A Loeb - Citroen páros pedig mint tudjuk történelmet írt. A Peugeot háttérbe szorult és a PSA vezetése anyagi okokból csak a konszerntárs Citroen márka versenyeztetését támogatta tovább. A csúcskategóriától tehát elbúcsúzott a Peugeot, de a rali szerelmesei bíznak benne, hogy nem örökre.
A 307-es WRC-t itthon is láthattuk, először a 2006-os szezonban a hétszeres magyar bajnok, az általam nagyon tisztelt ifj. Tóth János - ismertebb nevén Janika - jóvoltából. A bajnokság végig nyitott volt, azonban a Mecsek ralin motorhiba miatt kiálltak és ezzel elúszott a 8. bajnoki cím. Később volt némi szóbeszéd, hogy valaki(k) cukrot öntöttek a parc fermében álló versenyautó tankjába. Nem tudom lett-e folytatása a dolognak, mindenesetre Janikát azóta sem láthattuk WRC-vel versenyezni. Az utána következő Super-2000 kategória meg olyan messze van a WRC nyújtotta látványbeli és akusztikai hidegrázástól, mint a racing matricás 1000-res Swift az Impreza WRX STI-től... Következzen egy videó, melyben Janika 2006-os jelenetei szerepelnek. A saját amatőr felvételeimből mazsoláztam össze.
Janikán kívül egy másik szintén tehetséges és látványosan autózó pilóta, Turán Frigyes versenyzett 307 WRC-vel a 2008-as és 2009-es szezonban. A következő videón a Bozian team kék-fehér versenyautója szerepel, ugyancsak a saját felvételeimből összevágva.
A modellbemutatóban szereplő versenyautóhoz egy sajnálatos haláleset is kapcsolódik. A 2005-ös Wales rali 15. gyorsaságiján az észt Markko Martin elvesztette uralmát az autó felett és jobb oldalával fának csapódott a Peugeot. A brit navigátor, Michael Park azonnal életét vesztette. Emlékezzünk rá a következő kis filmmel.
Ennyi előzmény után térjünk rá a modellre. A 307 WRC-t az AUTOart-on kívül több gyártó is megformázta, többek között a Maisto, a Solido vagy a Sun Star - utóbbi még Turán Frici autóját is! Nem meglepetés, hogy megjelenésre az AUTOart magabiztosan pipálja le valamennyit, de van egy nagy hátránya. Nem tudom az okát, de az AUTOart C4 - és 307 WRC modellek nem rendelkeznek nyitható részekkel. Sem a beltér, sem a motortér nem tárul fel. Nyilván az AUTOart bőven képes lenne erre, valószínűleg valamilyen autógyártói kikötés lehet a dolog hátterében. Mivel én nem túl gyakran nyitogatom a modelljeimet, így számomra nem akkora probléma.
A modell a Markko Martin - Michael Park páros 2005-ös Monte-Carlo ralin futott versenyautóját örökíti meg, annak is az éjszakai fényekkel kiegészített változatát. Bárhonnan is nézzük, nagyon jól eltalált, masszív kis modellt láthatunk.
A raliautók megjelenését meghatározó szponzor matricák nagyon szépen állnak a modellen is. Nem lehet panaszunk a matricázás minőségére. Szép részlet a kipufogó és a domborított Peugeot oroszlán a hátfalon.
Az ablakokon bekukucskálva ne legyen senkinek kétsége afelől, hogy AUTOart színvonalú a beltér. Szépek az ülések, aprólékosan kidolgozott a műszerfal, jól sikerült a bukócső és az övek is.
Ezen a ponton szemlélődve (is) meg lehet bocsátani a nyithatatlanságot. A lámpatest szemet gyönyörködtető, a felni - fék - gumi triumvirátus részletgazdagsága feltűnő, a rögzítő bilincsnél és az oldalindexnél sem elégedtek meg holmi matricával.
A nem nyitható ajtók mellett még egy furcsaság tűnik fel, ha a modellt megforgatjuk. Nem láttam még AUTOart modellt ami ennyire elnagyolt alsó kidolgozással került volna a gyűjtőkhöz. Mintha nem is kedvenc gyártóm terméke lenne. Erre még rátesz egy lapáttal a régi Bburagos időket idéző, "nosztalgikus", ködölt festékréteg a hátsó lökhárító belső felén. Ez a modell tényleg a vitrinbe való és nem kell forgatni, nyitogatni meg amúgy sem lehet.
Ahogy a bevezetőben is említettem a 307 WRC már nem volt túl sikeres, sajnálatos haláleset is árnyékolja a hírnevét, ennek ellenére ralimodell szekcióm egyik becses darabja. Sajnos az AUTOart 206 WRC még nincs a birtokomban, nagyon ritkán bukkan fel eladó példány. Ha igen, az is sérült, vagy doboz nélküli. Jó lenne beparkoltatni a 307-es mellé, talán egyszer sikerül...
Érdekesség, hogy professzionális versenyautóról nem túl gyakran szoktak prospektust kiadni. Nagy örömömre azonban erről a modellről sikerült szereznem. A tetszetős kiállású, szép fotókat tartalmazó kiadvány CD mellékletet is tartalmaz. Ezt a brosúrát majd egy külön posztban bemutatom.